A Wikipedia dinos que:
O teatro romano de Málaga son os restos arqueolóxicos do
teatro da Malaca antiga e o principal
vestixio conservado da presenza romana en Málaga. Está situado no centro
histórico da cidade, aos pés do outeiro da
Alcazaba. Obra dos primeiros anos do Imperio, o seu deseño corresponde a
unha construción mixta que combina o aproveitamento da ladeira do cerro para a
bancada —ao modo dos teatros gregos— cunha importante construción alí onde a
roca é inexistente, creando o espazo necesario para as bancadas.
Trátase dun teatro de medianas dimensións que conserva gran
parte da cavea ou bancada, a orchestra
ricamente decorada con grandes laxas de mármore, e a scaena, na que hoxe se reproduciu o seu
pavimento cun entarimado de madeira como
o que tería no seu momento de uso. O aparello escénico pecharía ao fondo cunha
fachada ornamental decorada con vans, columnas e esculturas, das que se
recuperaron varios exemplares.
O Teatro foi descuberto en 1951 no transcurso dunhas obras
para a realización dun espazo axardinado. Nun principio os restos aparecidos
identificáronse cun das portas da muralla. Pouco despois viuse que en realidade
tratábase do Aditus Maximus dun edificio teatral de época romana.
Devandito edificio continuábase por baixo do edificio moderno de Arquivos,
Bibliotecas e Museos, coñecido como Casa da Cultura.
Tras moitos anos de investigacións e debates, nos anos
noventa do século XX tómase a decisión de derrubar a casa da
cultura, escavar en extensión todo o solar e posteriormente restauralo e consolidalo
para a súa posta en valor.
Na actualidade é un enclave arqueolóxico cuxa titularidade e
xestión corresponde á Junta de Andalucía. Está aberto ao público de martes a
domingo, e a súa visita articúlase entre un centro de interpretación que se localiza
anexo ao teatro, e o xacemento en cuestión cuxo percorrido é posible a través
dunhas pasarelas de madeira.
O teatro romano de Málaga está declarado Ben de Interese
Cultural (BIC) con categoría de Monumento Artístico, por Decreto de data 16 de
marzo de 1972. No plan urbanístico vixente está catalogado co grao A,
protección integral, polo Plan Xeral de Ordenación Urbana de Málaga.
Historia
As orixes do que será a Malaca romana remóntanse aos séculos VII-VI a. C. coa configuración da cidade fenicia de
Malaka.
Aínda que os restos arqueolóxicos documentados remóntanse ao
século VIII a.C., será ao longo do
século VI a.C. cando o asentamento
ocupe un posto de primeira orde entre os portos do Mediterráneo Occidental,
constituíndo un centro comercial moi destacado.
Na primeira metade desa centuria levántase un primeiro cinto
defensivo e constrúense novos edificios nos que se xeneraliza o uso da mampostería. A finais do século VI ou comezos
do V a. C. constátase un segundo impulso
no proceso construtivo levantándose un novo sistema defensivo tipicamente
oriental e de maior envergadura, que aproveita a muralla anterior. Neste
momento documéntase unha expansión do asentamento cara ás zonas próximas, de
maneira que a cidade adquire unha configuración que permanecerá practicamente
inalterable ata o século III a. C.
documentándose a partir de entón, sobre todo, reestruturacións dos edificios
existentes.
A cidade romana, especialmente na primeira época tras a
integración no estado romano, debeu manter tanto a fisionomía urbana de tradición oriental, como
a súa cultura. Así o demostran as escavacións arqueolóxicas, co achado de
inscricións púnicas realizadas sobre
cerámicas de importación romanas, e moedas emitidas na cidade en época romana,
pero aínda con escritura e iconografía
púnica.
Un dos poucos edificios documentados ata o momento da
primeira época romana, son os restos dunhas termas localizadas baixo os niveis
do teatro romano. Conservouse parte dun chan de
opus spicatum, pavimento habitual
nas construcións relacionadas coa auga.
Tras a República, co novo sistema político do Imperio, a
cidade empezou a reflectir no seu urbanismo e nos seus monumentos públicos, a
imaxe da nova vida política, económica e relixiosa coa que se iniciaba o Alto
Imperio. Nos espazos públicos desenvolveranse, mediante programas ben
definidos, os ideais políticos emanados de Roma. Co obxecto de converterse no
escenario da expresión ideolóxica dos emperadores, levarán a cabo numerosos
edificios públicos como termas, edificios de espectáculos, novos edificios
administrativos, etc. É neste contexto no que se constrúe o teatro romano de
Málaga dentro dun proceso de
monumentalización do espazo público que se estenderá ata a primeira
metade do século II.
A finais do século II o teatro terá xa un uso moi escaso.
Constatouse o seu abandono nun momento indeterminado do século III.
No século III toda esta zona estará ocupada por edificios
relacionados coa industria dos salgaduras, que estará activa ata o século V. No
solar do Teatro aínda hoxe poden observarse unha serie de piletas nas que se realizaría o famoso garum.
Posteriormente o espazo utilizarase como lugar de
enterramento.
A vitalida
de comercial volverá coa ocupación bizantina, aínda que este rexurdir acabará no
século VII, momento do que se teñen escasos datos tantos arqueolóxicos como das
fontes escritas. Parece que a cidade se
retrae cara á parte superior do cerro onde actualmente está a alcazaba. Existe neste momento un descenso
notable da poboación que emigrou cara a zonas próximas.
O edificio
O teatro romano de Málaga foi edificado segundo o modelo
arquitectónico establecido por Vitruvio,
arquitecto romano. Desde o punto de vista construtivo, é unha obra mixta ao
aproveitar, por unha banda, parte da ladeira do cerro para asentar un sector
importante da cavea (bancadas de
asentos), dispoñéndose o resto sobre cimentacións artificiais. Desta cavea coñecemos a parte inferior e media,
mentres que a superior, a summa cavea e o pórtico in
summa cavea, non está documentada,
fóra das escaleiras que nos permitían o acceso a esa zona. Aquí atoparíanse os
elementos sustentantes do velum, un sistema de cuberta de tea que podía
cubrir a bancada.
Aos pés da cavea está
a orchestra, semicircular, onde podía sentar un selecto
grupo de espectadores, membros notables da cidade, en asentos marmóreos como o conservado no teatro
malacitano. Este espazo ía ricamente
decorado con grandes laxas de mármore que continuaban cara aos corredores
laterais cubertos cunha bóveda.
Entre a orchestra e
a scaena, discorre unha inscrición marmórea datada en época Flavia aínda que reutiliza o mármore doutra
inscrición anterior. A construción deste tipo de edificios supoñía importantes
sumas de diñeiro polo que era a elite local a que asumía os seus custos, reflectíndose
na epigrafía dos edificios os
investimentos que realizaban estes
evergetas, repercutíndolles en prestixio e popularidade, contribuíndo
ante os cidadáns para lexitimar o exercicio do poder político.
A scaena constituía
un amplo espazo rectangular elevado sobre a
orchestra, delimitado por un muro baixo decorado con exedras. O aparello escénico péchase na súa
fronte cunha fachada ornamental, o
frons scaenae, decorada con vans,
columnas e imaxes tanto dos emperadores e os membros da familia imperial como
das principais divindades da cidade. Segundo o canon arquitectónico, neste muro
abríanse tres portas: a valva rexia no
centro e dous valvae hospitalium situadas simétricamente a ambos os dous lados da porta
central.
Nesta liña, a temperá construción de teatros en Hispania –e en xeral nas provincias
occidentais– non debe ser, por tanto, relacionada coa rápida difusión do teatro
como xénero. Non respondeu a unha demanda nin da poboación autóctona nin das
minorías itálicas, senón que veu imposto como un medio de control sociopolítico, á marxe das súas necesidades
de diversión e espectáculos que, probablemente, tan só en moi escasa medida daríanse no teatro e que, ademais, contarían moi probablemente con antecedentes prerromanos previos.
Outro aspecto de gran interese presente no teatro romano, xa
desde época tardorrepublicana, tal e
como o deixan ver os textos xurídicos de entón, será a atención prestada á
disposición dos espectadores na cavea.
Nela atoparíase representada a totalidade da poboación –tamén aqueles carentes
da categoría de cidadáns– de acordo a unha estrita orde que plasmaba a
estrutura social e o papel de cada un dentro dela. Así, asentos
individualizados sobre a proedria da orchestra estaban destinados aos maxistrados
municipais, sacerdotes e invitados prestixiosos. Así mesmo, postos de excepción
eran os situados nos tribunalia, a modo
de palcos sobre os corredores cubertos ou
itinera.
O sector inferior da
cavea estaba destinado aos cabaleiros (ordo equester), grupo ao que daba acceso o
patrimonio persoal. No que quedaba da bancada distribuíase o resto da
poboación, organizada de acordo a diferentes criterios, como podían ser os
colexios profesionais ou os mestres cos seus discípulos. Na parte alta asistían
os escravos e as mulleres.
O edificio teatral estivo en uso ata avanzado o século III,
momento no que, tras o seu abandono, instálase na zona unha factoría destinada
á explotación industrial do peixe salgado e á elaboración de salsas derivadas
como o garum, que permanecerá activo ata
o século V, momento no que estas piletas
se reaproveitan como lugares de
enterramento converténdose este lugar nunha necrópole.
A vitalidade comercial
volverá coa ocupación bizantina, aínda
que este rexurdir acabará durante o século VII. Tras a conquista musulmá no
711, neste lugar levantaranse un recinto militar e unha mesquita.
Recuperación
A decisión de derrubar a Casa da Cultura para recuperar o
teatro romano de Málaga e a eliminación do tráfico rodado pola rúa Alcazabilla, permitiron expor a ordenación dun
amplo espazo que se conformaba diante do monumento. Doutra banda, a creación
dun Centro de visitantes para o teatro romano de Málaga incide na idea da
creación e ordenación deste espazo, potenciando a visibilidade e as relacións
espaciais dos restos coa súa contorna inmediata e propoñendo percorridos e
puntos de vistas preferentes. Na actualidade, o Teatro recuperou o seu uso
escénico formando parte do circuíto, con cuxa iniciativa se revalorizan tanto
os teatros como os xacementos ligados a estes, recuperando e poñendo en valor o
noso pasado romano, á vez que se apoia ao tecido profesional escénico de
Andalucía.
Centro de Interpretación
En 2010 foi inaugurado o centro de interpretación do teatro
romano. O edificio deseñado polo arquitecto Antonio Tejedor é un prisma
cuadrangular de aceiro, madeira e cristal, en cuxas paredes externas
reprodúcense fragmentos da Lex Flavia Malacitana. Serve de introdución ao mundo
romano en xeral e ao teatro romano en particular por medio de audiovisuais e
pezas orixinais recuperadas nas escavacións que se realizaron no monumento.
Fotos: Iniciarte
No hay comentarios:
Publicar un comentario