Museo Arqueolóxico de Atenas. S. II.I a. C.
Bronce, 2,10 metros de altura.
A escultura foi achada en 1928 e 1937 en varios
fragmentos no fondo do mar, fronte ás costas do Cabo Artemisión, situado ao norte da illa ou
rexión da Antiga Grecia chamada Eubea.
A peza exponse de forma permanente no Museo
Arqueolóxico Nacional de Atenas, (Grecia).
A continuación recollo ou texto publicado polos
colegas de Artecreha:
Unha das pezas máis fermosas e mellor instaladas no
Museo Arqueolóxico Nacional de Atenas é este espectacular Xinete de Artemisión, atopado (como o seu nome indica)
á vez que o non menos famoso Poseidón de
Artemisión.
Trátase neste caso dunha escultura helenística,
datable entre finais do S. II a. c. e principios do I a. c., que nada
ten que ver cronoloxicamente coa anterior, que correspondía ao S. V a. c.
Proviñan ambas, como outras atopadas nas proximidades, do cargamento dun barco
afundido, procedente talvez do norte de Grecia.
A peza que hoxe nos ocupa representa un perfecto
modelo iconográfico da nova estética que
achega á escultura grega o período
helenístico. Unha plástica caracterizada por un naturalismo espontáneo e
directo que enlaza directamente coa contemplación da realidade e se desliga por tanto do idealismo que
caracterizara o período clásico. Como se di tantas veces: unha nova estética
que substituíu o ethos polo pathos. Pero non é só iso, o helenismo fíxase en asuntos da cotidianidad e en temas plenamente humanos
que acentúan ese realismo antes mencionado. Xa non se trata de representar
deuses determinados pola perfección e a beleza, senón feitos comúns e personaxes
anónimos moito máis próximos ao mundano.
O helenismo
mesmo volve a súa mirada en ocasións cara á adversidade, a diversidade racial,
as idades extremas, como a infancia ou a
ancianidad, tan distantes da plenitude
idealizada na mocidade, a decadencia, a derrota ou a penuria, o que ao
final se converte nun perfecto expoñente dun “realismo social” que está nas
antípodas da arte grego dos séculos clásicos.
De todo iso é un precioso e curioso exemplo este
grupo en bronce do xinete e o seu cabalo. Non se atoparon xuntas ambas as
pezas, polo que se especulou durante moito tempo que fosen ou non as dúas
partes da mesma escultura, aínda que recentemente análises químicas confirmaron
que comparten a mesma composición nos seus compoñentes, o que deixa claro xa
que se trata dun grupo escultórico e non de dúas pezas independentes.
Como todas as grandes esculturas da historia, a obra
merece unha análise de cada peza por separado e logo de ambas as en conxunto,
porque desde calquera das dúas visións resulta magnífica.
O cabalo é un prodixio de perfección formal e de
estrutura compositiva, sobre todo polo
seu logrado sentido do movemento. É un cabalo desbocado en realidade, que galopa
impetuoso, sensación que nos transmiten a disposición das patas: as dúas
traseiras apoiadas no chan, pero en posición de impulsar con forza todo o
corpo, e as dúas dianteiras lanzadas á fronte. Tamén contribúen a esa mesma
sensación a disposición en diagonal de todo o animal; a estilización de todo o
tronco e especialmente do pescozo; e cabeza e cola, marcando dúas liñas
extremas que perseveran na liña diagonal
e abren definitivamente a composición, xerando un tremendo dinamismo. Ata a
propia expresión do bruto, cos orificios nasais tan abertos, as fauces
jadeando, as faccións tan marcadas e
crin e orellas cara atrás, insisten nunha idea de axitación e
movemento, dramatizada neste caso porque
parecese que o cabalo se escapa asustado no medio dunha estampida.
O neno pola súa banda resulta tan pequeno que
puidese pensarse que non é proporcional ao cabalo, pero é que se trata en
realidade dun raparigo, cuxa diferencia de tamaño precisamente consegue abundar
na súa fraxilidade e indefensión. Porque o neno, que parece agarrarse ás rendas
como pode e que mantén con problemas o equilibrio sobre a montura, dá a
sensación de que non poida controlar á besta. Un neno ademais vestido cun
pobre quitón e de trazos negroides, como eran ao parecer comúns entre
os escravos palafreneiros dos hipódromos. Nada por tanto da idealización anterior porque lonxe de
tratarse dun xinete heroico, ou
hierático como o mesmo Auriga de
Delfos, é un pobre escravo negro ao que se lle escapou o cabalo.
Formalmente o neno adáptase coma un calzador á
feitura do cabalo. A súa postura tamén en diagonal, a súa posición en
paralelo á do cabalo, a súa roupas ao vento afianzando a sensación de
movemento, e o seu xesto, entre asustado e sorprendido, parello ao do propio
cabalo, conseguen un efecto de plena coherencia e adaptación compositiva, que logra a esencia mesma do que
é en realidade un grupo escultórico: unha concepción de bloque onde as partes,
valiosas cada unha por separado, conxúganse nunha soa peza.
En resumo, unha obra do máis puro helenismo, dunha extraordinaria calidade
técnica e dun realismo preciso e anecdótico, que miramos como tantas outras
veces nas obras deste período como se mira a realidade. Neste caso a medio
camiño entre o sorriso que provoca o incidente e a compaixón amarga pola sorte
deste neno, e a de todos os nenos como el.
FOTOS: INICIARTE.
Comparade con "Bronze Sculpture" de Tomohiro Inaba:
FOTOS: INICIARTE.
Comparade con "Bronze Sculpture" de Tomohiro Inaba:
No hay comentarios:
Publicar un comentario