Texto de José Manuel Tomé publicado en Arteguías.
A igrexa de San Miguel, único resto conservado do aludido mosterio,
é unha singular construción de material granítico. Ademais da súa beleza
intrínseca, atópase moi ben conservada e cos seus escalonados volumes
arquitectónicos alleos a outras construcións.
A súa aparencia exterior, máis aló da moi pouco habitual
posición -en Galicia- da torre campanario, non difiere en exceso dos cánones do
románico rural da contorna: planta basilical dunha soa nave que desemboca nunha
cabeceira formada polos habituais dous tramos, un recto correspondente ao
presbiterio e o outro (a ábsida propiamente dita) semicircular.
Torre
Na parte dianteira da nave álzase a citada e orixinal torre
de pequenas dimensións totalmente anómala en terras galegas pola súa posición
sobre o falso cruceiro.
A citada torre como na súa propia morfoloxía disposta ao
modo a burgalés recorda irremediablemente a construcións castelás do ámbito de
Las Merindades e La Bureba (San Pedro de Tejada, El Almiñé, Monasterio de Rodilla,
etcétera). É un pequeno corpo prismático aberto con parella de troneiras
orientadas ao leste e oeste e vans simples nos seus laterais norte e sur. Para
algúns autores o aspecto deste campanario evidencia a súa función defensiva.
Cabeceira
A ábsida, de menor altura que a nave, queda dividida en
panos ao exterior mediante columnas encostadas de elevadísimos plintos que case
parecen desempeñar a función de contrafortes. Estas columnas remátanse á altura
da cornixa cuns orixinalísimos capiteis de aparencia vexetal cuxas follas se
retorcen de tal xeito que os seus extremos chegan a dobrarse ata ata alcanzar o
collarino, dando a sensación, sen saír do seu esquematismo, de ser cestas
caladas. Este tipo de capiteis, tamén apreciables tanto ao interior como no
veciño cenobio de Ferreira de Pantón, é o principal aceno de identidade do
Mestre de Eiré.
Tanto nos muros presbiteriais como no centro de cada un dos
panos absidais ábrense vans de iluminación, sendo o único ornamental o disposto
no eixe cabecero, o cal consta dunha chambrana axedrezada que abraza un arco de
medio punto sobre columnas rematadas en capiteis de leóns afrontados.
Ademais da equilibrada arquitectura de toda a igrexa hai que
destacar a interesante colección de canzorros entre os que se adiviñan motivos
xeométricos, animais (reais e fantásticos) e antropomorfos; destacando algúns
polo seu carácter impúdico: personaxe ouriñando, escenas de sexo explícito,
etcétera.
Porta norte
Outro dos elementos destacados de San Miguel de Eiré é a súa
portada norte. Aínda que é moi sinxela de estrutura, todos os elementos
contribúen a darlle unha gran elegancia.
Ten tímpano, dous arquivoltas e guardapós billeteado. A
arquivolta superior plana está decorada con rosetas de distinta traza
individualizadas en cada unha das súas doelas menos na clave onde aparece un
Agnus Dei ou Año Místico. A exterior con baquetón torso entorchada a base de
estrías animada por besantes.
Detalle da mocheta cos Evangelistas Lucas e Marcos. Foto de Arteguías
Sobre estas dúas figuras pode lerse perfectamente a
inscripción "LU MA", que con toda probabilidade trátase dos símbolos
zoomofos dos evanxelistas Lucas e Marcos (presentados na súa forma animal do
Tetramorfos).
Para rematar, o tímpano, composto a base de dous bloques
monolíticos probablemente reaproveitados, presenta unha sinxela decoración de
rosetas secantes entrelazadas de escaso relevo.
Os capiteis desta portada septentrional son sinxelos: un de
temática vexetal con rosetas e o outro con cabezas humanas investidas.
No muro dos pés da igrexa e a considerable altura ata o
punto de poder ser confundida cunha ventá, apréciase unha segunda porta que en
orixe comunicaría a igrexa pola zona do coro co resto de dependencias monacais
desaparecidas, de maneira que as relixiosas tiñan acceso directo á igrexa desde
as súas celas.
Para o profesor Yzquierdo Perrín:
“A igrexa de san Miguel de Eiré constitúe un exemplar único da nosa
arquitectura románica pola torre, polo
curioso cruceiro que orixina en planta e tamén por moitos dos motivos
ornamentais propios deste edificio. O mestre, sexa o suposto Pedro que queren algún
ou outro calquera, parece coñecer formulacións arquitectónicas alleas a Galicia
e repertorios ornamentais, que tampouco lle resultaban familiares ao
demais Mestres activos naquel momento
nesta terra. A súa datación non resulta
doada, pero non parece anterior a datas avanzadas do século XII, tal vez cara
ao terceiro cuarto do século, data que coincidiría cunha actividade construtiva
grande.”
Ramón Yzquierdo Perrín. Arte medieval I en Galicia. Arte.
Tomo X. A Coruña, Hércules, 1993, pp. 360-366,
cita da páxina 366.
Maís información en: Arquivoltas.
Fotos: INICIARTE
1 comentario:
Aprovecho la oportunidad para invitar a todo el que lea esto a visitar el Museo del Prado, durante el mes de febrero habrá una subasta que se desarrollará con la intención única de promover el arte en su más explícito valor. Durante la nueva década se han desarrollado un sin fin de movimientos artísticos alrededor del mundo, muchos de ellos serán expuestos en la subasta del Museo madrileño que contará con obras de más de 60 artistas como Joaquín Agrasot y Gabino Amaya Cacho.
Publicar un comentario