Texto do catálogo da exposición "El Bosco. La exposición del V Centenario" do Museo do Prado (maio-setembro 2016)
Unha tensión irreductible percorre a visión e a arte do
Bosco. Un dos seus paradoxos reside no feito de que critica, rexeita e despreza
a cultura popular, pero case sistemáticamente utiliza os seus métodos
expositivos: xogos visuais baseados na súa linguaxe e expresións coloquiais,
práctica da sátira, simbolismo inverso…, á vez que incorpora mitos e temas das
súas representacións públicas. Álzase así contra a ´tolemia´ da plebe e a súa
consiguiente depravación, pero empregando constantemente (de xeito consciente
ou inconsciente) motivos e procedementos retóricos que proveñen desa mesma
plebe.
Outro paradoxo consiste en que condena a marxinalidade e á
vez rende culto a unha versión sublimada da mesma: a retirada do mundo que
encarnan os ermitaños e anacoretas na súa vida de austeridad e coraxe ante os
asaltos do demo. Arremete contra moitas formas de conduta antisocial e reproba
a todos os que viven na periferia da sociedade, pero ao mesmo tempo adopta como
modelo ao santo outsider que a abandona e convértese así á súa vez en
marxinado.
Un terceiro paradoxo está en que defende o comedimento, a
sabedoría e a vida ordenada e rexeita todas as modalidades de conduta impulsiva
e de ´tolemia´ (que equipara co pecado e o mal) , pese ao cal cultiva ao mesmo
tempo invencións artísticas descabelladas, caprichosas e impredicibles, así
como unha liberdade excesiva (o que os seus contemporáneos denominaron grylli, drôleries ou disparates). Critica ferozmente a ´tolemia´ en todas as
súas formas, pero adopta unha estética baseada nesa mesma condición. Así, unha
sensación de tensión interior impregna, por non dicir creba, a creatividade do
Bosco.
Cuarto paradoxo: aínda que rexeita sistemáticamente as
preocupacións terrenais, apoia a austera retirada do mundo -cos inflexibles
anacoretas como exemplo por excelencia- e presenta a Xesús como modelo
definitivo, ao mesmo tempo desenvolve un código ético de carácter case
totalmente profano. E para representar ese sistema moral non relixioso adopta
ata o formato ´santificado´ do tríptico.
E un último paradoxo: o Bosco arroxa ao Inferno a grupos
enteiros dos seus semellantes, especialmente aos pobres e os ´antisociais´,
pero con todo toma como modelo profano do arrepentimento a un humilde vendedor
ambulante, desastrado e vagabundo, que levou unha vida de pecado.
Toda a obra do Bosco posúe un ton e unha mensaxe moi
moralistas, claramente destinados a reformar ao seu público; con todo, codifica
de tal xeito as súas invencións que o efecto xeral é dun hermetismo difícil de
entender: “O sabio fala en adiviñas”. Pero esta formulación é acorde coa súa
actitude racionalista: só o individuo intelixente -é dicir, o que quen de
descifrar as súas persoais cavilacións- pode alcanzar a sabedoría e a virtude.
Os espectadores estúpidos non son dignos de acceder a esa mensaxe e ao
comportamento moral, e xa que logo quedan excluídos dos seus ensinos.
O Bosco defende os valores e normas da burguesía urbana e de
(a súa interpretación) a fe católica, pero faino dun modo que podería facernos
sospeitar o contrario, ata crerlle culpable de herexía. Parece que en torno ao
ano 1500 houbo nos círculos da aristocracia e a corte española certas tendencia
ideolóxicas que, aínda que non estrictamente heterodoxas, si estaban vinculadas
ás pantasmas apocalípticos e mesiánicos acolleitos pola orde terceira de san
Francisco e outros grupos pouco definidos, e que allanaron o camiño para que
existise un interese pola vertente posiblemente herética do Bosco. Cara a
1520-1530 habían ir aínda máis lonxe algúns círculos humanistas, vagamente
inclinados á heterodoxia, e é probable que visen no Bosco un espírito afín. (…)
No ambiente español e hispanoborgoñón viuse inicialmente ao Bosco como un
pintor ´curioso´, autor de fantasmagóricas invencións, pero enseguida
interpretóuselle para darlle un contido espurio. Naceu así unha dobre lectura,
a dun Bosco ortodoxo e outro herético, que se mantivo entre os autores do
Barroco. Os paradoxos que son inherentes
á súa arte levaron inevitablemente a esa ambigüidade na súa
interpretación, ambigüidade que chega mesmo ata os nosos días.
Paul Vandenbroeck. "Axiología e ideología en el Bosco". En El Bosco. La exposición del V Centenario. Madrid, Museo del Prado, 2016, pp. 91-113. Cita da páxina 111.
No hay comentarios:
Publicar un comentario