8/3/12

Día da muller traballadora. Picasso: Muller pasando o ferro

 
Pablo Picasso
Muller pasando o ferro (La Repasseuse)
1904
Solomon R. Guggenheim Museum, Nueva York. Colección Thannhauser
Óleo sobre lenzo. 116,2 x 73 cm.
Doazón de Justin K. Thannhauser

NOTA PREVIA: Pequena homenaxe ás mulleres. Probablemente, Picasso non sexa, no seu aspecto de home, o mellor artista para facer hoxe esta entrada, pero é que esta obra paréceme extraordinaria.
Muller pasando o ferro témola que entender no contexto da chamada época azul de Picasso. A pesar de que actualmente as obras deste período adoitan terse como claras e próximas, para Picasso foron tempos difíciles porque eses cadros non gozaron do favor do público. A pesar diso Picasso traballa nesa dirección durante tres anos, renunciando ao seu modo de pintar anterior: obras coloristas, sensuais e de pincelada solta que si gozaron do recoñecemento de espectadores e coleccionistas. A novidade da época azul sintetízaa maxistralmente o crítico Pierre Cabanne: “O rigorismo da forma sucedía á fluidez do impresionismo, o arabesco de círculos precisos substitúe a liña flotante, a forma aplanada á dispersión tonal, a construción estrita ás formas soltas e a monocromía á cor abigarrado”. 

Picasso, pois, nesta época pinta contra corrente e chega a pasar por auténtica pobreza. Con todo insiste no seu empeño, co que mostra ese afán de explorar o novo que admiraba nel Marcel Duchamp.

Indo á análise da obra, o seu maior interese radica na construción do mesmo. O seu formato posúe as medidas da sección áurea, isto é, a proporción coa que os gregos construíron o Partenón. As medidas áureas dominan tamén a distribución horizontal da figura: a localización do ombreiro e do ollo da moza están situados de acordo a tales medidas. Ese equilibrio refórzase coa colocación das mans da rapariga e do seu forte mentón no eixo de simetría vertical. Así se subliña o valor do esforzo (mentón, ombreiro, mans) e o do cansazo (mirada). Pero este equilibrio rompe na disposición vertical da figura: o plano horizontal da mesa está máis abaixo do que esixiría a sección áurea. Non é casual: ao rebaixar o plano subliña a delgadez da moza (entre a elegancia e a pobreza) e o peso do corpo que cae sobre o ferro. Así, o cadro sintetiza, con só a súa disposición formal, significados tan dispares como fraxilidade e forza, cansazo e esforzo, beleza (examínese con coidado a cabeza da moza) e desamparo. 

A muller pasando o ferro, ademais une dúas linguaxes espaciais heteroxéneos: un que cultiva os valores de superficie (co que desmaterializa a figura da rapariga converténdoa en símbolo) e outro que subliña a presenza do obxecto (así, o tazón que aparece sobre a mesa) construíndoo cun dobre punto de vista como facía por esa época Cézanne (coñeceu as súas pinturas na Galería Vollard). 

No aspecto formal, finalmente, hai que destacar a capacidade construtiva do debuxo que en por si organiza o cadro no seu eficaz simplicidad. Sen dúbida a fermosa cabeza da rapariga é un excelente debuxo, pero ao meu xuízo é máis importante como o trazo constrúe o cadro con todos os elementos antes sinalados. En canto á pintura, é importante a elaboración do volume mediante contrastes de luz e renunciando ao claroscuro. 

O cadro finalmente supón unha homenaxe aos desherdados da sociedade moderna: o traballador é aquí protagonista desde a condición á que o reduciu a sociedade de mercado, sen endulzar a súa situación mediante. 

Pero o cadro non é unha alegación social, senón que, como toda a época azul, profunda na condición humana, tal como vívese na sociedade moderna: desamparo e incerteza non se rexistran só no traballo ou na pobreza, senón tamén no amor. A Vida, o cadro quizá máis representativo daqueles anos, é ao cabo, unha reflexión sobre a proximidade e a distancia que hai sempre nunha relación amorosa. Algo que non soubo entender Casagemas, o amigo de Picasso que terminou suicidándose por un desengano amoroso. Adoita dicirse que este desgraciado acontecemento marcou a orixe da reflexión de Picasso durante a época azul. 

Créditos da imaxe, o texto é unha adaptación.

2 comentarios:

PACO HIDALGO dijo...

Gran homenaje a las mujeres, Antonio. Excelente el lienzo de Picasso, que refleja todo el esfuerzo y la angustia no reconocida a las mujeres. Abrazos.

Ana dijo...

Es una de las imágenes más bonitas del arte contemporáneo.
Cierto que Picasso no es el ejemplo ideal de hombre comprometido con la causa femenina, pero, muchas veces, hay que olvidarse del autor y quedarse sólo con la obra.
Gracias por este precioso homenaje.
Saludos