Xusto á beira do Micalet atópase a porta principal, chamada
dos Ferros (ou dels Ferros en valenciano) pola reixa de ferro que circunda o
atrio de entrada. É a máis moderna, substitúe a unha previa do século xv, foi
financiada por unha doazón de dona Mariana Pont de Aguilar en 1621 e iniciada
en 1703 polo escultor e arquitecto alemán Konrad Rudolf, que chegou a Valencia
co arquiduque Carlos de Austria, pero ao finalizar a guerra de Sucesión foise
con el, xa que era o seu escultor de cámara, e deixou paralizadas as obras en
1707, que fosen acabadas en 1713 polos seus discípulos Francisco Vergara
"o Vello" e Francisco Stolz. Outros escultores que interviñeron foron
Andrés Robles e Ignacio Vergara e os picapedreiros, José Mines e Domingo
Laviesa.
Esta porta é de notable interese pola súa formulación
acertada e atrevida dentro do contexto hispánico da época. Trátase dun dos
poucos exemplos da aplicación do barroco arquitectónico italiano, de planta
ondulante e en movemento, ao estilo de Bernini ou Borromini, a diferenza dos
edificios barrocos españois da época, de tipo churrigueresco, con planta tradicional
e gran profusión decorativa.
A Porta dos Ferros, que se parece a un retablo de forma
cóncava, mide máis de 36 metros de altura. Cando se construíu pretendía crear a
ilusión óptica dunha maior sensación de espazo nun lugar realmente moi pequeno
-á maneira de Bernini ou Borromini- xa que foi concibida para ser vista desde a
estreita quella (de Zaragoza) que acababa na mesma porta. Hoxe esta rúa
desapareceu ao alargarse a Praza da Raíña e quedando a porta nunha esquina da
devandita praza, de aí a resposta á incomprensión da xente ao non entender a
posición da mesma.
A porta dos Ferros, que está precedida por un atrio que
limita unha reixa de ferro, tamén barroca, desenvólvese en tres corpos
superpostos:
No primeiro, hai tres columnas a cada lado da porta, con
fuste decorado e capiteis corintios, realizados por Konrad Rudolf entre os que
se abren senllas hornacinas coas estatuas de Santo Tomás de Villanueva e San
Pedro Pascual, obra de Francisco Stolz. Sobre o arco de entrada destaca un
baixo relevo, atribuído a Ignacio Vergara que representa o anagrama da Virxe,
con gloria de anxos e outros adornos, e enmarcado sobre unha venera de estilo
rococó.
O segundo corpo, máis reducido, ten catro columnas do mesma
orde, no intercolumnio do centro, un rosetón oval, e nos laterais, as estatuas
de San Lorenzo de Francisco Stolz e de San Vicente Mártir, obra de Konrad
Rudolf, e medallóns cos bustos dos papas valencianos, Calixto III e Alejandro
VI, con figuras alegóricas: aos pés do primeiro a caridade e a xustiza, e aos
do segundo a esperanza e a fortaleza; ambas son obras de Francisco Vergara.
No terceiro corpo, de menores dimensións, represéntase a
asunción da Virxe nun alto relevo atribuído a Ignacio Vergara e, en ático, o
símbolo do Espírito Santo en relevo baixo un frontón partido, e nos seus
extremos, as esculturas de san Luís Bertrán e san Vicente Ferrer, obra de
Stolz.
Remata o conxunto unha cruz de ferro sobre unha esfera de
bronce entre dous anxos de pedra. A pedra desta porta procede das canteiras de
Benigánim, Moncada e Ribarroja de Turia.
TEXTO: Wikipedia.
FOTOS: Iniciarte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario