Ata o último decenio do século XIX, o único e importante monumento que se
levantaba na praza, aos pés do Acrocorinto, era en realidade un monumento
arcaico: un templo dórico de grandes
columnas monolíticas, actualmente identificado co templo de Apolo.
A súa datación xa está confirmada en torno ao 540 a. C., por
algúns fragmentos de cerámica atopada entre os desperdicios acumulados ao facer
os bloques.
O templo de Apolo, erguido sobre unha altura que dominaba o
ágora, era de grandes dimensións, 21,5 por 53,8 metros, e períptero, é dicir,
rodeado dunha fila de columnas, seis nos lados curtos, 15 nos longos.
Cada columna era dun só bloque e tiña 7,2 metros de altura. No interior da columnata abríase a naves, precedida dunha pronao
e seguida do opistodomos, con dúas columnas cada un, entre as antas, e unha
dobre cella, cuxa cuberta viña sostida por dúas filas de columnas.
O refinamento e o impoñente da construción veñen
evidenciados polo uso das correccións ópticas, que aparecen por primeira vez
nun templo grego, curvando cara arriba o
estilóbato, tanto nos flancos como na fronte.
A exploración da zona demostrou igualmente que no mesmo
lugar levantouse antes un templo aínda máis arcaico, do século VII a. C.
O primeiro en lembralo é Ciriaco de Pizzicolli dei Ancona,
famoso navegante, anticuario e humanista que visitou Corinto en 1436: «Entre moitas ruínas dispersas -escribe en latín- tan só
permanecen intactas dez enormes columnas do templo de Juno Corintia cos seus
grandes arquitrabes: as columnas teñen
un diámetro de sete palmos (1,55 metros), os arquitrabes, unha lonxitude de dezaseis palmos (3,54 metros)»
En realidade o número das columnas entón en pé era maior de
dez, probablemente trece, como resulta dun engadido do mesmo tempo de Ciriaco.
O templo foi datado, pola cerámica achada, cara ao 540 a. C., aínda que fora
erixido sobre un templo anterior. Consérvanse en pé sete columnas do mesmo.
Na descrición dunha xornada de viaxe contida no Códice
Ambrosiano, atribuída a un tal Domenicus Brixianus e datada en torno ao 1470,
dise ademais: «En Corinto, cara ao
golfo de Patras, había edificios antigos, muros grosos de pedras cadradas.
Quedan agora en pé unhas doce ou catorce columnas de mármore e bastante
grandes, colocadas a escuadra».
Un monumento tan grande, o templo grego máis grande do
Peloponeso, non podía escapar á atención dos diversos viaxeiros que visitaron Grecia
nos séculos seguintes. Le Sieur Du Loir, que estivo en Corinto antes de 1654, e
mesmo Jacques Spon e George Wheler, que a visitaron en 1676, atoparon un templo
con doce columnas en pé (once do peristilo máis unha columna illada na zona do
opistodomos).
Julien David Le Roy,
que a viu pouco despois, probablemente esaxera cando debuxa o templo con
catorce columnas (trece máis unha). Cando J. Stuart visitou o edificio en 1776,
engadíronse pequenas habitacións turcas, pero aínda permanecían en pé once
columnas do peristilo e unha máis illada.
A. Blouet, con todo, que visitou Corinto en 1828,só viu en
pé sete columnas do peristilo, as que permanecen hoxe. Aquela illada ou fora
demolida ou se esborrallou antes de 1875. As outras catro foran reducidas a
fragmentos polo gobernador turco antes de 1818 para construír unha casa.
William Martin Leake, a quen se debe importantes publicacións
sobre monumentos de Grecia, é o primeiro que o sitúa temporalmente na metade do
século VII a. C. e que o identifica, aínda que erroneamente, co templo lembrado
por Pausanias, de Atenea Calinítide, a deusa que proporcionara a Belerofonte o
cabalo Pegaso, despois de que ela domárao e posto un freo.
O primeiro estudo científico do monumento débese ao soado
arquitecto e arqueólogo alemán Wilhelm Dörpfeld en 1886. Clarificou
parcialmente a planimetría e a forma do
templo, examinou as restauracións da época romana, e atribuíuno, dado que a
cella estaba dividida en dúas, a dúas divindades, coa exclusión de Atenea
Calinítide.
Dez anos despois, a Escola Americana de estudos clásicos de
Atenas iniciou a escavación do templo, dirixida por R. B. Richardson. A área
foi completamente explorada entre 1896 e 1901, e tras a primeira campaña
Richardson podía xa propoñer a identificación do templo como o de Apolo,
identificación que actualmente se considera certa, tomando como base a descrición
de Pausanias e aos monumentos veciños,
como a fonte de Glauce e o teatro
romano.
Texto: Wikipedia.
Fotos: Iniciarte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario