O 1 de xuño de 1321 colocouse a primeira pedra ante a
presenza do legado pontificio, cardeal
Guillaume Pierre Godin, (bispo de
Santa Sabina, Italia) e de varios bispos españois. Ese ano era bispo Juan II
(1321-1325).
Descoñécese o nome do autor das trazas, aínda que pola súa
obra suponse que era un mestre-arquitecto español que se inspirou nas catedrais
de Burgos e León. Está documentado o primeiro cóengo obreiro ou fabriquero, Juan Pérez de Acebes, que era
prior da abadía de Husillos e comendador.
Desde 1321 a 1516 distínguense tres etapas construtivas:
A primeira esténdese desde 1321 a 1426, en que se comeza a
cabeceira, con sete capelas absidais e xirola.
As obras continuaron lentas ao longo do século
XIV.
A segunda comprende desde 1426 a 1486, cando se constrúen
tres tramos das naves, máis a nova capela maior e parte da torre. Quedaron
pechadas as bóvedas da girola e
construíronse os dobres arbotantes e o triforio. Existe unha bula de Inocencio VIII
a data de 1486 que expresa que nesta data achábase aínda á metade da súa
construción e descuberta case toda, o que pode levar a pensar que a
catedral románica non desapareceu dunha
vez, senón que se foi derrubando segundo avanzaban as obras.
A terceira etapa vai desde 1486 a 1516, baixo o mandato dos
bispos frei Alonso de Burgos, frei Diego de Deza e Juan Rodríguez de Fonseca,
cos arquitectos Bartolomeu e Martín
Solórzano, Juan de Ruesga, Juan
Gil de Hontañón e Pascual de Jaén, que
puxo a última pedra pechando as bóvedas dos pés. Foi a etapa máis activa:
realizáronse os cinco restantes tramos das naves máis o cruceiro, o claustro e
a sala capitular.
Mestres construtores, bispos e mecenas
Entre 1397 e 1415 as obras da catedral recibiron un gran
impulso baixo o bispado de Sancho de Rojas. É cando se termina a capela maior
pechando as súas bóvedas e procédese á súa decoración, sufragada por este
bispo. A leste sucedéronlle no episcopado
Gutierre Álvarez de Toledo, desde 1426 a 1439 e Pedro de Castilla Eril desde 1440 a 1461. Durante o mandato
destes dous bispos ten lugar a segunda etapa de construción de que se tratou na
sección anterior.
Con Gutierre Álvarez,
dirixe as obras como mestre maior
Isambart (chamado tamén Ysambert
ou Isabrante). Este bispo ocupouse de
que as obras non decaesen e para ese efecto aprobou a creación da Confraría
de san Antolín en 1432, da que se
recibirían doazóns importantes.
O seu sucesor, Pedro de Castilla, conseguiu que se acelerase
o ritmo das obras. Baixo a dirección do mestre maior Gómez Díaz construíuse a
parte que comprendía desde a capela maior xa terminada ata o cruceiro. Con esta
ampliación fíxose realidade o proxecto de agrandar o espazo, cuxas proporcións
ían ser menores nun principio. Desta maneira quedou a catedral deseñada con
dous cruceiros, o auténtico e máis ancho que se sitúa entre a actual capela maior
e o coro, e o falso cruceiro, máis estreito, que se estende a continuación do
que foi capela maior (hoxe capela do Sagrario).
Entre 1461 e 1469 ten lugar o bispado de Gutierre de la Cueva. O mestre de obras segue
sendo Gómez Díaz que volve edificar e termina a torre. Á súa morte é contratado
Bartolomeu Solórzano, que será mestre
maior ata comezos do século XVI (1504)
facendo os planos e dirixindo numerosas obras de ampliación durante os bispados
de Diego Furtado de Mendoza (1473-1485),
frei Alonso de Burgos (1486-1499) e frei Diego de Deza Tavera (1500-1505). Estes dous últimos
bispos dominicos foron grandes
impulsores e entusiastas e conseguiron un gran avance na edificación da
catedral.
Con frei Alonso de Burgos comeza a terceira e última etapa
do Gótico. Era un home inquieto, con grandes recursos para achegar solucións e
buscar medios para conseguir a culminación das obras. A súa mellor xestión foi
conseguir do Papa o permiso para que o Cabildo da catedral de Palencia puidese
destinar durante 35 anos unhas determinadas rendas con destino ás obras da
fábrica. Ademais legou millóns de
maravedíes para a catedral en xeral e para o comezo da construción do
claustro. Baixo o seu mandato terminouse o cruceiro (1497) e deuse un gran
avance ao seguinte tramo, avance que chegou case ata os pés do templo.
O outro gran bispo
dominico, Diego de Deza, contratou ao mestre Martín Ruiz de Solórzano para a culminación do edificio;
pero en 1505 o bispo é trasladado a Sevilla e o mestre Martín morre.
Outro gran adianto tivo lugar grazas a Inés de Osorio, nobre
dama palentina que morreu viúva e sen descendencia e deixou no seu testamento
unha importante suma coa que se puido finalizar as bóvedas do cruceiro e
avanzar noutros espazos. Esta señora está enterrada no lateral da actual capela
do Sagrario, nun notable sepulcro, obra de Alonso de Portillo.
O seguinte bispo foi Juan Rodríguez de Fonseca, cuxo mandato
durou case 10 anos, de 1505 a 1514. Foi un gran mecenas. Contratou ao mestre
construtor Juan de Ruesga, que se ocupou
das obras pendentes, e ao mestre Juan Gil de Hontañón para a culminación do claustro. Antes de que os traballos
terminásense, o bispo foi trasladado a Burgos, así que o final destes traballos
tivo lugar baixo o episcopado de Juan Fernández de Velasco, desde 1514 a 1520,
co peche das bóvedas do claustro, sala
capitular e outras do templo que aínda quedaban, cuxa última pedra foi
colocada en 1516 polo mestre Juan de Jaén. Con isto dáse por terminada a
catedral gótica. Fonseca sufragou, ademais, o
trascoro, a remodelación da escaleira de acceso á cripta, e regalou unha
rica serie de tapices.
Texto: Wikipedia
Fotos: Iniciarte
Texto: Wikipedia
Fotos: Iniciarte
No hay comentarios:
Publicar un comentario