A Santa Igrexa Catedral Basílica da Encarnación é a catedral
de Málaga, España.
O seu proceso construtivo comezou en 1525 e finalizou en
1782 aínda que de forma inconclusa. As orixinarias trazas, de estilo Gótico,
derivaron nun proxecto renacentista en cuxos planos participaron Diego de Siloé e
Andrés de Vandelvira. A catedral,
é unha síntese de estilos arquitectónicos entre os que prevalece o Renacemento
sobre o primeiro Gótico da antiga fábrica e os elementos barrocos engadidos
desde principios do século XVIII.
Historia
A Igrexa Catedral da Encarnación de Málaga comézase a construír
no ano 1528 sobre o solar da antiga Mesquita Maior ou Mesquita Alxama. Parece
ser que o afamado arquitecto
Enrique Egas, vindo desde Toledo
en compañía do mestre canteiro Pedro López xa emite un primeiro informe no ano
1528 sobre as súas trazas, tres anos despois de que o cabido decidise erixir un
novo templo, sendo o mesmo Pedro López, o encargado de dirixir as obras da
cabeceira, deseñada por un dos grandes mestres da época, Diego de Siloé.
Despois dun período de inactividade, o cabido fai vir en
1549 a Andrés de Vandelvira, pasando o encargo ao ano seguinte
a mans de Hernán Ruiz II, grandes
expoñentes ambos da arquitectura renacentista en Andalucía; e logo a Diego
de Vergara, mestre formado en Italia, e
ao seu fillo de igual nome; quen traballa nesta catedral ata case o final do
século XVI. Así, por estas datas xa
estaban en pé a cabeceira e a sancristía, e pode dicirse que ata entón
interviñeran no magno proxecto en maior ou menor grao todos os grandes mestres
do Renacemento andaluz.
Catedral inconclusa
A Catedral foi consagrada o 3 de agosto de 1588.
A principios do século
XVIII retomouse a finalización da Catedral, cuxas obras quedaran
interrompidas case un século antes. Os arquitectos do momento aseguraron aos
cóengos que, de terminarse o xa concluído, o templo corría perigo de vir
abaixo. Deste xeito comezaron as obras, construíndose desde a actual fachada
ata o inicio do coro, onde comezaba a parte xa construída e inaugurada en 1588.
Para sufragar os enormes gastos da obra, a Coroa impuxo un arbitrio ou imposto aos barcos que recalaban
en Málaga, esixíndolles unha cantidade por cada arroba de peso que embarcasen. Desta maneira, ao longo de todo o século XVIII, os traballos avanzaron con rapidez. A
fins da centuria acabáronse os diñeiros para terminar a obra.
Que pasou? Hai dúas versións. A primeira indica que os
diñeiros solicitados destinounos o rei Carlos III para que se enviasen como
axuda aos estadounidenses que se alzaron contra Inglaterra para conseguir a súa
independencia. Hoxe en día, unha lápida bilingüe conmemora este feito, que
promoveu no pasado o irmandamento da cidade de
Mobile con Málaga. Esa cidade americana ofreceuse, mesmo, a facer un
peditorio para conseguir a terminación da Catedral en sinal de agradecemento.
Na actualidade a maioría dos historiadores cren que os fondos da Catedral
destináronse a abrir un novo camiño ou estrada que conducía ata Vélez e que era moi necesario. Sexa como
sexa, a Catedral quedou inconclusa. Quedaron sen construír unha torre -de aí a
súa mote de "A Manquita"-, o tellado, a sancristía
maior, a espadana central, a ornamentación escultórica, etc.
Portadas
O corpo central da fachada está dividido en dúas alturas e
tres cales separadas por monumentais columnas de orde corintia erixidas sobre
altas baseas. No piso inferior hai tres arcos monumentais e neles, portas
flanqueadas por columnas de mármore avermellado. A porta principal remátase con
columnas salomónicas. Sobre as portas
hai uns medallóns. Os das portas
laterais representan aos patróns de Málaga, San
Ciriaco e Santa Paula, mentres o central representa a Anunciación do
Señor, obra labrada en 1743 polo escultor barroco Antonio Ramos.
As portadas renacentistas do cruceiro están flanqueadas por
singulares torreóns con balcóns, un dos mellores exemplos de cantería
malagueña. Ditas portadas conteñen unha porta
semicircular con arquivoltas
sobre capiteis e corpo con tres
hornacinas, a central de medio punto e
adinteladas as laterais, de interesante composición palladiana. A bela Portada do Sagrario, de
medio punto entre unha orde de columnas, presenta frontón curvo co escudo episcopal no seu tímpano; os muros laterais mostran a
grandiosidade das súas contrafuertes
rematados por cornixas clásicas e dous corpos de xanelas.
A ábsida do templo, pertencente ao século XVI, é de gran volume e non podemos observar
ningunha decoración, polo que isto produce un efecto de solidez. Na parte de
abaixo, atopamos os triplos arcos, mentres que na parte superior, atopamos
arcos simples acompañados de xanelas redondas. Por iso, a luz accede moi ben ao
interior, aínda que esta luz é filtrada por unhas vidreiras de cores.
Torre norte
A torre norte elévase ata os 84 metros de altura e 92 metros
se medimos ata o arpón. Situada á esquerda da fachada principal, as súas dous
primeiros corpos teñen as mesmas proporcións que as dúas alturas da estrutura
central. No terceiro corpo abre aos seus catro lados unha tripla arquería en cuxo interior están as 14 campás,
fundidas polo mestre Francisco Venero en 1784.
A Catedral ten os seus propios xardíns e un belo patio
de naranjos que lembra a antiga
mesquita.
Texto da Wikipedia.
Fotos: Iniciarte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario