Jheronimus van Aken apartrouse
con asombrosa facilidade das convencións artísticas do seu tempo e a súa
xeografía. A súa visión é tan audaz e persoal que merece que lle apliquemos un
lema acuñado por Erasmo de Róterdam que era case contemporáneo seu: “Nulli concedo” (Ante ninguén cedo). Esa
independencia mental exprésase nun dos seus debuxos, o Bosque ten oídos, o campo ten
ollos, en cuxa parte superior pódese ler: “Miserrimi quippe est ingenii Semper uti inventis et numquam
invenniendis” (É característicos das intelixencias máis pobres utilizar
sempre lugares comúns e nunca invencións propias). Na súa maneira de entender a
creación artística, o Bosco outorgou á inventiva un lugar supremo. Posto que
ese debuxo utiliza unha vella sentenza (“Os campos teñen ollos, o bosque ten
oídos: quero ver, escoitar e quedarme calado”) e unha iconografía tópica (a
curuxa e outras aves, o raposo e a galiña), é moi posible que introducise a
inscrición a modo de autocrítica. Trátase dunha cita dun tratado de educación
do século XIII, De disciplina scholarium,
por entón atribuído a Boecio e utilizado -en particular esas mesma frases- por
intelectuais e humanistas renanos no século XV.
O Bosco. O bosque ten oídos, o campo ten ollos. Circa 1502-05. Tinta parada a pluma. Berlín.
A obra do Bosco, que foi o máis persoal e idiosincrásico dos
artistas flamencos do século XV, é notable tamén porque contén moitas criaturas
fantásticas -diabólicas moitas
veces- que, cunha intención moralizante,
representan as consecuencias do pecado e a “tolemia” (folly, concepto amplo que pode incluír a necedad, a maldade e a
marxinación social). Foi o primeiro artista europeo que non puxo freo algún á
asociación case incontrolada de elementos iconográficos, á inventiva formal e á
libre elección de ideas. Tras adoptar como nome artístico o de “Jheronimus Bosch”, dedicou o seu cegador
enxeño a pintar unha amplísima visión do home, a sociedade e o mundo. O
obxectivo do seu inquisitiva personalidade foi tanto o microcosmos como o
macrocosmos, que segundo a tradición debían construírse en mutua
correspondencia. Esa dimensión intelectual -deixando á marxe por un momento a
súa extraordinaria competencia técnica- non a atopamos en ningún outro pintor
do seu tempo ao norte dos Alpes. Os artistas eran por entón meros artesáns dos
que só se esperaba que respondesen correctamente os encargos que se lles
facían, o cal consistía en primeiro lugar e sobre todo en representar dunha
maneira clara e atractiva as ideas e crenzas máis estendidas na sociedade. O
Bosco tamén o fixo: coñecemos varias obras relixiosas da súa man nas que se
retrata aos doantes, e outras do mesmo xénero adornaban a igrexa de San Xoán na
súa cidade natal. Pero ata os asuntos relixiosos convencionais os reelaborá á
súa persoal maneira. Para entender ben
esa vertente da súa obra é necesario comparar as táboas dese grupo con outras
composicións súas: alegorías moralizantes sobre os costumes dos homes e a
natureza da humanidade, e obras estritamente profanas. Un mesmo espírito
impregna toda a súa produción: no universo abundan os demos, unha sexualidade
sen freo flúe polas veas mesmas da natureza, a humanidade está composta por “tolos”
e pecadores, e os santos -e ata o propio Cristo- ven continuamente asediados e
atormentados. Aínda que existen, as posibilidades de alcanzar a salvación son
mínimas. No seu conxunto, a obra do Bosco posúe tal unidade de ideas e emocións
que estas non poden ser máis que do seu autor. Non atopamos na súa obra
ningunha mensaxe que lle fose imposto expresamente, ningunha condición como as
que comitentes e mecenas adoitaban esixir aos artistas. O que transmite a súa
pintura é, pola contra, un sólido conxunto de valores que unhas veces son o
tema principal da obra e outras se presentan como secundarios ou subxacentes á
mensaxe “oficial”, ou se expresan “automáticamente” como parte do todo.
O Bosco. A ADORACIÓN DOS MAGOS
pechado
Hacia 1494. Museo del Prado.
Aa misa de san Gregorio co o pai e o fillo dos donantes do tríptico, o matrimonio Peeter Scheyfve e Agneese de Gramme.
Para alcanzar ese obxectivo, o Bosco ideou un modelo
creativo que se basea en parte na súa propia interpretación da relixión, nas
estratexias de supervivencia desenvolvidas pola xente común e nas doutrinas
estoicas da Antigüidade clásica, resucitadas pouco antes polos primeiros
humanistas. Ese modelo incluía todo un sistema de valores que configuraba a súa
maneira de ver o paso do home por este mundo. Os seres humanos enfróntanse a
unha dobre ameaza, pois non só estaba en continuo perigo a salvación das súas
almas, senón que tamén a propia sociedade asediáballes por todas as partes.
Víanse así obrigados a buscar protección na fe, na firmeza moral e a prudencia
e, como último recurso, na súa capacidade de resistencia á tentación.
Paul Vandenbroeck. “Axiología e ideología en el Bosco”.En
El Bosco. La exposición del V Centenario. Madrid, Museo del Prado,
2016, pp 90-113. Cita das páxinas 91-92
No hay comentarios:
Publicar un comentario