Un dos asuntos máis coñecidos sobre
Pablo Picasso foi a súa relación cos partidos comunista de Francia e de España.
Tamén saliéntase con frecuencias nas biografías do malagueño que lle foi
concedido en 1950 o premio Lenin da Paz pola URSS. Pero o tema, con respecto á
política, que probablemente máis liñas ten ocupado sexa o retrato feito de
Stalin (facede unha busca en google e ficaredes abraiados/as) Poderíamos
resumir este asunto do seguinte xeito:
Ao morre Stalin, o 5 de marzo de 1953, o
xornal do P.C.F., L´Humanité,
pediulle a Picasso, un retrato do “Pai
dos pobos” para publicar na portada do día seguinte. Seguindo a Gérard
Gosslin (“Picasso, la politique et la presse”) sabemos que Picasso non
coñecía persoalmente a Stalin e tan só vira algunhas fotos del. Sería a
compañeira daqueles anos, Fraçoise Gilot (haberá que escribir algo dela pola
repercusión que tivo o seu libro sobre Picasso) recibiu o encargo do artista de
atopar algunha foto do líder desaparecido. Só atopou unha foto de cando Stalin
tiña uns corenta anos, polo tanto unha foto moi antiga. Tras ver o retrato,
parecer ser que Picasso afirmou: “Vale,
vale, xa que é Aragon o que a necesita, polo menos vou intentalo”.
Seguindo a Gosslin, Picasso fai “un retrato no que revela a psicoloxía do
personaxe. Os resgos da cara, cabelos, ollos, bigote, pescozo, corresponden a
diferentes épocas da vida de Stalin e organízanse nunha recreación volumétrica.
Picasso debuxou ao carbón, borrando parcialmente, re-traballando cun carbonciño
máis intenso para darlle sombras pronunciadas ou degradadas, recalcando cun
trazo forte e negro as formas principais, traducindo así a complexidade do
personaxe”.
Que opinades do resultado? Probablemente
Stalin sae favorecido: moito máis novo pero… As reaccións non se fan esperar e
non todas son positivas.
“Vin
a un Stalin novo, di Aragon, co
carácter nacional xeorxiano moi marcado”. “Non deformou o rostro de Stalin, engade Elsa Triolrt, incluso o respectou. Mais atreveuse a tocalo,
atreveuse…” Precisamente o máis comentado do traballo foi o atrevemento de
Picasso a “tocar” o rostro do líder,
facéndoo máis amigable, menos oficiais e pouco “realista”. Os lectores da publicación comunista Lettres
françaises opinan dicían que: “Neste
debuxo, onde se atopan reflectidas a bondade, o amor polos homes, a expresión
que atopamos en cada fotografía do camarada Stalin?”. “Semellante retrato non se axusta ás dimensións do xenio inmortal do
home ao que amamos por riba de todo”.
Igualmente a portada L´Humanité do 18 de marzo, o
secretariado do Partido Comunista, afirmaba que “desaproba categoricamente a publicación, en Lettres françaises do 12 de marzo, do retrato do gran Stalin
debuxado polo camarada Picasso”, ademais de reprender a Aragon. E é que a
postura oficial do Partido Comunista Francés era defensora do chamado “realismo socialista” e non podía aceptar
de bo grao ningún xeito de anovación estética.
Citado en Olivier Widmaier Picasso. Picasso. Retratos de familia. Madrid,
Algaba, 2003, páx. 153
1 comentario:
Grande compromiso para Picasso ese retrato, e sin apenas referencias do rostro do emblemático personaxe.
Acude a súa maestría, ao xenio e fai un retrato maxistral.
Saúdos e gracias por compartir, non sabía desta experiencia do pintor
Publicar un comentario