Esta é a
segunda entrada que fago sobre un artista que hai anos me acompaña… Alexander
Calder, nacido 1899 e morto en 1977 nos Estados Unidos de América.
Calder. Nancy. Palma de Mallorca.
Foi fillo
e neto de escultores con formación académica en enxeñería mecánica e con longas
estadías en París. Comezaría a ser recoñecido grazas ás súas esculturas de arame
e unas construcións abstractas motorizadas. Mais a importancia na arte do XX
venlle dada por ser o creador de esculturas
grandes estáticas (stabiles). Pero cando regresa desde París aos Estados
Unidos en 1931 comezaría a realizar os seus “s” e , xa que logo, a
iniciar a escultura cinética: esculturas con/en movemento. Semella un
contrasentido, non?: esculturas e movemento. Pois efectivamente Calder o
consegue. E para iso pode empregar diversos xeitos, desde que o espectador mova
a obra, que o faga o vento ou ben dotala dun motor.
Fixádevos
como o argumentaba Calder: “Por que ten que ser estática a arte? O seguinte
paso na escultura é o movemento. Por que non poñer formas plásticas en
movemento? Non sinxelamente nun
movemento rotativo, senón a combinación de diferentes movementos de distinto
tipo, velocidade e alcance para producir algo completo. Do mesmo xeito que se
poden compoñer cores e formas, tamén se
poden compoñer movementos”.
Calder no Art Museum de Milwaukee.
Ao
elaborar as súas esculturas en movemento, os seus “mobile”, rachaba coa
tradicional concepción da escultura como algo estático e principiaba a xeira da
escultura cinética, da separación da escultura dun soporte no chan… Co paso do
tempo os seus móbiles será de pé, fixados a unha parede ou colgantes do teito.
E, simultaneamente iraos facendo máis “estables” ao susbtiituír as inestables estruturas de fíos e arame por
materiais de maior consistencia.
Xunto cos
seus “mobile” tamén son de salientar os seus “stabile”, é dicir, obras fixas de
aceiro ou de ferro. Unha evolución lóxica serían as “stabile-mobile”, unas
construcións hibridas, entre os móbiles e as estáticas, realizadas con ferro ou
aceiro e pintadas de vermello ou negro. E polo tanto, darlle unha nova función
a uns materiais nitidamente industriais.
As súas
obras teñen vida a partir dun lixeirísimo golpe. Unha corrente de aire chega
para xerar un movemento rítmico que se estende ata o infinito. E quen inicia o
movemento? Pois o espectador que deste xeito forma parte imprescindible da
creación artística.
Ademais e
progresivamente irá dando máis tamaño ás súas obras, chegado ser realmente
monumentais (fixádevos no Flamingo de Chicago). Outra características será a
abstracción das súas obras aínda que, ás veces, fagan referencia a seres vivos.
Clader. Flamingo. 1974. Chicago.
En canto
aos materiais empregados… grande variedade desde arame ata chapa, madeira,
latón, aceiros e en moitas ocasións con gran colorido… e cunha clara
preferencias polo vermello.
Cando
morreu o seu amigo J. Johnson Sweeney declarou. “Botaremos en falta a súa danza
e o seu rudo carácter de oso dormitando, o mesmo que botaremos tamén en falta a
súa camisa sempre vermella, un símbolo de calor humano. Pero o seu sentido do
ritmo, o seu sentido de humor e a súa capacidade de diversión, elementos da
mesma importancia que a arte para a súa vida (…) ficarán sempre na lembranza”.
E das súas
relacións con Miró… Deixarémolas para outra ocasión. Podedes ter máis información na Calder Fundation.
FOTOS: Iniciarte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario