Chámase así porque era a porta por onde entraban os
peregrinos que ían facendo o Camiño de Santiago, para conseguir nesta igrexa as
indulxencias correspondentes e o perdón dos pecados.
Ábrese na fachada sur do cruceiro. Pertence á época do románico pleno (mediados do século XII) , e
os seus relevos están atribuídos ao mestre Esteban, que traballou nas catedrais
de Pamplona e de Santiago de Compostela. A súa execución é posterior á Porta do
Cordeiro. O mestre Esteban esculpiu por
primeira vez unha serie de temas evanxélicos
que serían reproducidos despois na portada da catedral de Compostela, na
Catedral de Santa María de Pamplona e na de
Toulouse.
Unha cornixa axedrezada
divide esta fachada en dous corpos. No corpo superior hai tres grandes arcos de
medio punto, sendo cegos os dous laterais. As columnas do centro son xeminadas e as súas basas son áticas. A ventá central está pechada por unha
reixa románica. O corpo inferior está
ocupado pola portada propiamente dita.
Tímpano do Perdón
O tímpano está
dividido en tres doelas que mostran tres
relevos diferentes con temas que xa están lonxe de toda influencia mozárabe e que artistas anteriores nunca se
atreveron a tratar. Con todo nas enxoitas si se mostra unha reminiscencia mozárabe, non polo tema senón pola posición
que se dá ás esculturas de San Pedro e San Paulo; a San Paulo concédeselle o
lugar da dereita (esquerda do espectador, dereita da porta), o preferente,
costume moi hispánico que tamén pode verse en Silos.
San Paulo naquela época
era moi venerado en España onde aínda se seguía a liturxia hispánica ou mozárabe.
As tres escenas son:
Ascensión, Descendimento e Sepulcro
baleiro que contemplan as tres Marías. As
arquivoltas son de moldura en
bocel, moi peraltadas, con
columnas acobadadas. Todo está rodeado dunha moldura axedrezada. O
lintel apóiase sobre cabezas de león e de can.
A escena da esquerda, a Ascensión de Cristo, chama moito a
atención pola forma en que está tratado o tema, xa que parece que Cristo é
axudado ou empuxado cara aos ceos polos dous Apóstolos. Polo nimbo de Cristo vese a inscrición:
"Ascendo ad patrem
mevm et patrem
vestrvm"
Dous anxos -que o son porque se advirten as ás en segundo
plano- portan a Cristo quen apoia os seus pés nos xeonllos interiores de ambos
os mentres que coas súas mans aférrase á parte superior das anxelicais ás. O
seu rostro enmarcado por nimbo crucífero vólvese cara ao alto. Unha vez máis
reclamo a atención no anxo máis externo. É tan redonda a súa cara que se o vise
en consulta, diagnosticaría paperas.
Unha última consideración sobre esta escena da Ascensión: non parece que o
Mestre Esteban tivese moi claro que Cristo podía facelo polos seus propios
medios. Porque os anxos, máis que escoltalo transpórtano con eficiencia e El
colabora.
No centro represéntase a escena do Descendimento, de gran realismo, acompañada
por dous anxos turiferarios (que
portan incensarios) sobre o brazo
horizontal da cruz. Un personaxe con longas
tenazas está a retirar o cravo da man esquerda de Cristo, mentres que a
Virxe suxeita o brazo xa liberado da Cruz. A pesar do dramatismo intrínseco do
momento, os personaxes da escena transmiten sensación de serenidade. Por
encima, a ambos os dous lados da cruz, senllos anxos turiferarios de aspecto orondo encáixanse no espazo existente
Á dereita ven ás tres Marías ante o sepulcro baleiro
acubillado nun arco románico peraltado. Un anxo desenvolve grandes ás que
resgardan todo o conxunto. Da situada xunto ao anxo só esculpiuse a cara, quedando en segundo plano
e transmitindo sensación de profundidade á escena. Un anxo mostra o sepulcro
baleiro porque Cristo resucitou. Do mesmo xeito que na escena anterior os
aspectos transmiten hieratismo fóra da
figura central que parece iniciar un leve sorriso. O sartego represéntase baixo
un arcosolio de medio punto apeado
en columniñas decoradas con cordón
e bezantes e os capiteis locen
coidadas volutas e follas de acanto. Tras del, do arcosolio emerxe un anxo que retira a tapa do
sartego mostrando o interior baleiro. As súas alongadas ás enchen
maxistralmente o oco do tímpano,
enmarcando a escena. Cara e pliegues do
manto son decididamente convexos.
Estes temas expresados polo mestre Esteban foron moi
estendidos polos escultores do Camiño de Santiago, que ao seu regreso levárono
a Francia nunha cronoloxía posterior.
Texto da Wikipedia e de Arquivoltas.
Fotos: Iniciarte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario