Exterior do edificio
Só pódense ver desde fóra a fachada meridional e a ábsida
meridional. O resto do edificio está rodeado por outras construcións e a parte
de poñente está oculta pola muralla (fóra da torre). Desde o exterior
aprécianse as tres alturas das naves. A cornixa da nave central é axedrezada e apóiase en modillóns de influencia mozárabe. As dúas portadas románicas corresponden a esta fachada. A máis
antiga é a do Cordeiro e a máis moderna, a do Perdón. Son dous exemplos do románico pleno, o máis antigo que se construíu
no reino de León.
Porta do Cordeiro.
Está dividida en dous corpos: o superior composto por peite
barroco e rematado con San Isidoro dacabalo.
Na portada propiamente dita hai dúas arquivoltas de medio punto con molduras
de baquetón sobre columnas. Unha
terceira arquivolta doelada descansa sobre xambas, rodeada de moldura axedrezada. Entre as arquivoltas hai tres molduras con roleos e
palmetas. As columnas están acobadadas e teñen baseas áticas sobre
plintos moi altos (que non son os orixinais). Os capiteis presentan
figuras humanas con garras en lugar de pés e mans, personaxes alados, en xeonllos e entre vexetais.
O tímpano ten dúas
metades. A inferior esta esculpida nun
só bloque pétreo, mentres que a superior
faio en tres. As dúas laterais son de forma triangular cun lado convexo ao exterior. Nelas se esculpen senllos anxos que teñen a cara volta
cara ao alto, sinalando coa súa man exterior, mentres que na interior portan
cruz. Entre ambas, outra peza rectangular irregular mostra ao Agnus
Dei a dereita que coa súa pata anterior dereita porta a cruz que emerxe
por detrás do lombo. Tras a súa cabeza hai un
nimbo crucífero. Inscríbese
en mandorla de profunda labra cuxo bisel
exterior enriquécese cunha coroa de perlas. É transportada por dous anxos ao
modo dos xenios alados que se advirten
nalgúns sartegos romanos.
A zona central da escena inferior, detalla o sacrificio de
Isaac. Abraham suxéitao polo cabelo coa man esquerda mentres que coa dereita
disponse a afundir o seu coitelo no aberto oco
esternal buscando os grandes troncos vasculares desa zona. A man dereita
de de Deus emerxe de entre os arbustos e chamando a súa atención, deteno e el
volve cara a ese lado a cabeza. Un anxo, desde nosa lado esquerdo móstralle un
carneiro cuxas patas anteriores áchanse enredadas na maleza, como vítima
alternativa no sacrificio.
Represéntase o Sacrificio de Isaac co cordeiro místico
suxeito por dous anxos, e a ambos os dous lados outros dous anxos portadores
dos símbolos da Paixón de Cristo. Na
Hispania mozárabe era moi común
representar a escena do sacrificio de Isaac en lugar de Cristo crucificado.
A ambos os dous lados
da escena aparece outra en dous partes que debe interpretarse como unha soa: no
noso lado dereito, un personaxe togado
áchase sentado á porta do que aparenta ser unha tenda de campamento romano.
Outro dacabalo portando a vara representativa da súa autoridade, galopa cara ao centro da escena. Un terceiro
se apresta a vestirse e calzarse. Vémolo agachado e coas súas botas
no chan. Por fin, desde o noso lado esquerdo, outras dúas figuras axexan: unha
dacabalo co seu arco presto a lanzar a saeta e outra a pé, con dignidade marcada
pola súa vara, dirixíndoo.
Abraham, tamén descalzo, escoita a voz que chega desde o
ceo, simbolizada na “ Dextera Domini”.
O
cordeiro do sacrificio está nunha matogueira e detrás del hai un anxo que fala.
É unha representación que concorda co texto do Xénese, exceptuando a figura de
Sara. No lado da esquerda hai outras dúas figuras do Xénese: Ismael e a súa nai
Agar. Ismael está representado como tirador de arco:
"E Deus estaba co raparigo; e creceu, e habitou no deserto, e
foi tirador de arco". (Xénese 21:20)
Estas representacións de Ismael con Agar só danse na Hispania do século XI.
Todo o relevo está executado en pedra procedente da rexión.
Nas enxoitas do arco hai relevos e figuras en mármore reutilizadas que talvez
procedan da igrexa de Fernando e Sancha.
Non corresponden ao espazo en que están colocadas e hai nelas incoherencia e
desorde. Crese que estiveron dispostas doutra maneira e que ao restaurar a
porta movéronse esquecendo o seu primitivo lugar. Por iso a estatua do mártir
Paio ten un libro que correspondería á estatua de San Isidoro, a cuxo costado
se implantou un verdugo co coitelo, correspondente en realidade a Paio. San
Isidoro ten xunto á cabeza a inscrición
Isidorus. No museo de San Marcos hai outra estatua compañeira desta que
corresponde a San Vicente de Ávila, cuxas reliquias se trouxeron tamén en 1063.
Por encima de San Isidoro ven os relevos de David e cinco músicos, máis un
violinista dentro de círculos
concéntricos. Sobre Paio hai outro violinista igual, máis un tamborilero.
Por encima destes personaxes hai un friso interrompido pola rosca externa da arquivolta que representa os símbolos do zodiaco ordenado de dereita a esquerda. Foron
identificados cos seus nomes, unhas inscricións con caracteres da segunda
metade do século XI das que aínda quedan
algunhas fóra de lugar. Tamén estes relevos foron aproveitados da igrexa
anterior.
Texto procedente da Wikipedia e de Arquivoltas.
Fotos: Iniciarte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario