Hai un ano fixen nunha pequena introdución ao tema de Picasso e as mulleres. Imos, hoxe, a profundar nunha das persoas que máis inluenza tivo no malagueño.
Coñece a esta moza de28 anos cando o
artista ten xa 55, a finais de 1935. Era
fotógrafa de pai croata e nai francesa que vivira moitos anos na Arxentina.
Neste ano o pintor convive con Maríe Thérèse. O verdadeiro nome de Dora era
Theodora Markovitch. De forte personalidade, participou das actividades
surrealistas. Frecuentaba a Breton e a Éluard e era boa “amiga” de Georges
Bataille.
Françoise Gilot, no seu demoledor libro
sobre Vivir con Picasso contará o primeiro achegamento entre os nosos
protagonistas no outono de 1935:
“Levaba
unhas luvas negras bordados con floreciñas rosas. Dora quitouse as luvas e
colleu un longo coitelo moi afiado, que cravaba na mesa entre os seus dedos
separados. De cando en vez fallaba por unha fracción de milímetro e a súa man
enchíase de sangue. Pablo estaba fascinado. Iso foi o que o incitou a
interesarse por ela. Pediulle a Dora que lle dese as súas luvas, e conservábaos
nunha vitrina…”.
Picasso fará moitas representacións da
súa nova parella nas que a muller adoita aparecer cuns resgos moi marcados, as
uñas pintadas de vermello, intensa mirada dos seus ollos profundamente negros,
pelo castaño…, mesmo coma se estes novos retratos supuxeran unha nova xeira
artística de Picasso nas que rexeitaría a busca da beleza ideal na procura
doutra beleza máis tráxica, terrible coma se atraveso de Dora reflectira os
acontecementos da Guerra Civil española e da mundial.
Dora Maar será fiel testemuña do proceso
creativo do Guernica (ver as fotos en INICIARTE), dos corenta e cinco estudos
preliminares realizados entre o 1 de maio e o 4 de xuño de 1937 (a vila fora
bombardeada o 26 de abril). A parella “oficial” de Picasso, Marie Thèrése axiña
descobre a existencia da amante. Mesmo un día que Dora esta a fotografar o
Guernica apareceu polo estudo Marie Thèrése… Semanas despois hai unha confesión
co modisto e… entrariamos nunha sesión de culebrón que imos omitir.
Picasso vai ter a Dora ao seu capricho
xa que segundo relata Françoise Gilot, durante varios anos Picasso “chamábaa por teléfono cando quería vela. Ela
(Dora) nunca sabía por adiantado se ía xantar ou cear con el, mais sempre debía
estar lista para saír se el a chamaba, e presente se el ía vela”.
Dora acepta o seu papel sumiso, acepta
os rituais que lle impón Pablo. A muller coma fonte de inspiración: “Para min é unha muller que chora. Durante
anos pintei a súa figura torturada, non por sadismo ou por pracer. So podía
transmitir a visión que se me impuña. Esa era a profunda realidade de Dora”
en palabra recollidas pola Gilot en Vivir con Picasso.
Con quen pasaba máis tempo Picasso, coa
nai da súa filla Maya (Marie Thèrése) ou con Dora? Segundo unha testemuña da
época (William Robin) o malagueño estaba máis con Dora e “non era tanto pola paixón que sentía por ela, senón pola facilidade con
que esta fotógrafa de intensa actividade intelectual se integraba no seu
círculo de amizades e, sobre todo, polo estímulo que lle aportaba co seu
comportamento e coas súas opinións políticas. Namentres, Marie Thèrese (e Maya
por quen Picasso sentía un profundo amor) seguiu sendo o centro dese universo
íntimo, segredo, que sempre encarnou para el”.
Da súa convicencia co artista, Dora Maar publicaría o libro "Dora Maar con y sin Picasso".
En maio de 1943 ceando cuns amigos e Dora
no Catalán, Picasso coñece a unha fermosa rapaza… Françoise Gilot. Mais isa
será outra historia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario