Esta Magdalena penitente de Pedro de Mena vai asinada
en tres lados da base co texto “Petrus D. mena Medrano Granatensis Faciebat
Anno 1664”, feita na etapa de Málaga, para a Casa Profesa dos xesuítas de
Madrid (1664 a 1767), de onde pasou ao Oratorio de san Filipe Neri (ata 1836),
logo estivo nas Salelas Reales (ata 1870), no Museo da Trinidad de Madrid (ata
1921) e no Prado (ata 1933) Cando en 1933 créase o Museo Nacional de Escultura
en Valladolid foi depositada alí, onde permanece na actualidade, tras algúns
anos no Pardo.
Pedrode Mena, natural de Granada é un magnífico representante da escola andaluza da
escultura barroca. Un exemplo de como a escultura contribuía, dun xeito próximo
e accesibles polos fieis, a acadar a devoción pública e á exaltación da
relixiosidade.
Pedro
de Mena, fillo do tamén artista Alonso de Mena, aprendeu no obradoiro do seu
pai, primeiro e de Alonso Cano, despois, o dominio da técnica da talla. Mais
foi a súa propia capacidade creadora a que lle daría unhas características de
seu, mesmo chegando a configurar un novo prototipo da Magdalena que sería
reproducida en multitude de ocasión. De feito, se desde 1652 traballou no
obradoiro de Cano, non amosou grande
interese pola serenidade elegante do seu mestre senón que buscou o ascetismo
como xeito de expresión unha grande relixiosidade.
Xa
lembraredes que coa Magdalena, a igrexa trata de amosar a importancia do
arrepentimento, a importancia de afastarse de vida en pecado para achegarse á
cruz da salvación espiritual.
Esta
obra foi realizada en madeira de cedro, en tamaño natural. Toda a peza trata de
expresar a fonda relixiosidade do arrepentimento mediante xestos moi marcados
como a man dereita que repousa sobre o peito nun xesto sumamente teatral e que
serve para acentuar o patetismo. Na man esquerda sostén con firmeza o
crucifixo, como se levara á Magdalena ao mundo sobrenatural, ao máis alá; amosa
unha tendencia corporal cara diante para que centremos a nosa visión na cruz,
símbolo da redención; a mirada dirixida ao crucifixo como se buscara auxilio,
perdón ou comprensión. O rostro, igualmente, é todo un prodixio de
concentración de emocións: os beizos están resecos, a boca entreaberta, os
ollos encarnados, as meixelas moi ríxidas a fronte enrrugada… É xa que logo, un
rostro cheo de misticismo.
A
vestimenta, túnica que semella estar
confeccionada con folla de palma, rexeita calquera contido sensual, sendo máis ben
pobre e tratando de evitar calquera distracción dos fieis. Está atada cun lazo da mesma feitura, amosado
unha gran destreza técnica. A Magdalena vai descalza, para remarcar, aínda
máis, o seu arrepentimento. Ten unha perna botada cara adiante, mais non da a
sensación de movemento.
Sobre
esta obra e o seu autor non deixedes de visitar a enciclopedia do Museo delPrado.
As
fotos son de INICIARTE.
No hay comentarios:
Publicar un comentario