Tras unha recente visita a
Asturias, imos pór en INICIARTE unha serie de entradas adicadas á arte
prerrománica asturiana da que estou prendado desde que a coñecín na primavera
do 1980 (como pasa o tempo…)
Unha aclaración previa sobre
a “Reconquista”. Para min ese concepto é erróneo ou se queredes unha
“entelequia histórica inexistente”. Non sería mellor falar dunha guerra de
conquista? Ou ben para os que consideran o concepto de “España” vencellado á
península, como a primeira guerra civil?
Politicamente os monarcas
asturianos pretendían considerarse continuadores da monarquía visigoda (aquela
inestable de permanentes enfrontamentos, conquistadores do reino dos suevos…)
Relixiosamente dependían da sede primada de Toledo ocupada polos musulmáns.
Precisamente por este feito parece lóxico que Afonso II apoiara tan
decididamente a milagrosa aparición dos restos do apóstolo en Santiago (máis
vale cura en man que voando por Toledo…)
Durante os séculos VIII e IX formouse o reino asturiano, nunha constante
loita pola subsistencia fronte ao poderoso conquistador musulmán. Mais non conseguiron superar o século X posto
que ao trasladar a capital de Oviedo a León, cos ollos postos en horizontes
militares máis ambiciosos, perderían a súa especificidade.
Habitualmente fálase da arte
asturiana destes séculos coma un elo, ou un reencontro, coa cultura occidental europea do momento,
tras o paréntese que supuxo a xeira visigoda. Neste senso débese entender a
arte asturiana coma unha arte áulica de afirmación política e europeísta da
corte dos tres monarcas máis sobranceiros: Afonso II, Ramiro I e Afonso III.
Nos aspectos arquitectónicos
ten como elemento moi salientable o emprego do ladrillo con perpiaños
irregulares e cachotería (semella máis a
continuación da tradición romana, como nos templos carolinxios, que unha
evolución desde a técnica visigoda dos
perpiaños a oso). Tipoloxicamente, prefírense as plantas das igrexas de forma
basilical con tripla ábsida rectangular con bastantes similitudes cos templos
visigodos. As súas construcións estaban
ricamente decoradas con pinturas murais, de tradición romana ou con temas
bizantinos, visigodos e, mesmo, mozárabes.
Fotos: INICIARTE
Fotos: INICIARTE
No hay comentarios:
Publicar un comentario