O terreo no que se construíu a catedral de Ourense ten unha
progresiva e paulatina pendente cara ao oeste, feito que, coma en Santiago,
dificultou a construción e os alicerces do pórtico. Cando o cabido contrata a
Rodrigo Gil, no século XVI, este manifesta a súa preocupación pola integridade
do Pórtico do Paraíso (…) A pesar de tantas preocupacións, o pórtico sufriu
mutilacións graves.
Para construír o pórtico foi necesario crear unha sólida
base que condicionou as rúas do arredores. Está formado por rexos contrafortes
unidos por arcos de medio punto, unas veces recheos e outras con bóvedas de
canón que orixinaron uns locais pequenos e peculiares. O sistema resulta
eficaz, pero máis pobre cá cripta do Pórtico da Gloria, que se puido imitar,
como na base-cripta de de Santo Estevo de Ribas de Miño, onde hai que acceder á
igrexa por lateral; en Ourense, ata a recente e desafortunada construción da
escalinata occidental, o acceso á catedral por esta fachada era imposible.
A inspiración que os artífices do Pórtico do Paraíso tiveron
no da Gloria está fóra de dúbida, circunstancia que contribuíu a que se
menosprecen os valores do conxunto ourensán e que, ás veces, se considerase
unha mediocre réplica do compostelán, cousa que non é aceptable, xa que ao lado
das similitudes con Santiago, apréciase tamén “unha arte con solución e matices
propios, mesmo chea de personalidade”.
Os arcos respectan o largor das naves e os piares alzábanse
sobre bases figuradas que foron retalladas ata facer desaparecer as
representacións zoo-mórficas. Enriba érguense as columnas, de fustes lisos e
esveltos, que rematan nuns capiteis con cimacios que derivan en estatuas-columnas
de profetas e apóstolos. Tralas súas cabezas unha nova serie de capiteis estean
os arcos; os cimacios destes teñen un talo ondulante con follas carnosas e
froitos como decoración. O mainel, con base reconstruída, está formado por un
grupo de columnas lisas e altas que, coma en Santiago, están labradas nun
bloque monolítico para dotalo de maior solidez. Na contraporta faltan as
estatuas-columnas e os cimacios dos capiteis decóranse con palmas de formas
arestadas aneladas entre si. Os motivos non son iguais aos de Compostela, aínda
que seguen a mesma idea xeral.
Non se lles adoita prestar demasiada importancia aos motivos
ornamentais antes as estatuas-columnas e arcos, pero, sen embargo, teñen un
notable interese, porque, como escribiu Pita, “os asuntos composteláns… modifícanse de acordo con tendencias iconográficas máis avanzadas e co estilo
propio do mestre”. Os capiteis foron clasificados e estudados polo citado
profesor. Nos que utilizan follas advírtese unha similitude formal con
prototipos composteláns, pero alteradas “abondo para que non poidamos falar de
copia”. Trátase, en xeral, de follas recortadas, dispostas nunha ou dúas ordes,
rematadas en bólas pequenas, enroscadas sobre si ou reviradas para diante, con
eixes perlados e que producen certo claroscuro.
Son máis numerosos os capiteis zoomórficos, aínda que
resultan excepcionais os que presentan animais reais. Os máis frecuentes son as
harpías, femininas e masculinas, que admiten diversidade de detalles,
composicións e actitudes; adoitan ter os rabos rameados. Outras veces vence
centauros que acostuman enarborar unha espada desenvaiñada coa que, en
ocasións, se enfrontan a unha serea, por exemplo o que vai sobre San Xoán
Evanxelista, aínda que resulta máis singular o que está situado enriba do
profeta Oseas, que suxeita cunha man unha serea-peixe e coa outra brande a
longa espada, escena que parece evocar o tema Saxitario enfrontado a unha
harpía, que se empregou noutros edificios galegos. Tamén se representan dragóns
en diferentes actitudes que non exclúen o enfrontamento con outros animais fantásticos,
como centauros.
Noutros capiteis aparecen figuras humanas. As máis significativas encóntranse no mainel, dedicado, coma en Compostela, ás tentacións de Cristo, factor que asocia humanos con híbridos, agrupación que se repite nalgúns outros. É curiosa a parella de homes, collidos pola man, que apoian os pés en cabezas humanoides que se ven na ménsula colocada debaixo do anxo trompeteiro do extremo norte; ou o que repite o tema compostelán dos demos que lle arrincan cunhas tenaces moi longas a lingua a un blasfemo, mentres que outro afógao cunha soga atada ao pescozo, tormentos que non aparecen abondos para que solte a bolsa dos cartos, que mantén agarrada con forza. Tan expresivo capitel está situado na contraportada, no mesmo lugar có seu homólogo compostelán. Finalmente, queremos aludir aos que presentan escenas de caza, colocados baixo as estatutas-columnas, que tan frecuentes resultan na catedral de Ourense.
As reformas que sufriu o Pórtico do Paraíso no século XVI
orixinaron a perda dalgunhas columnas nos extremos e tamén dos capiteis e
cimacios, así como das bóvedas antigas. Respectáronse, sen embargo, as
estatuas-columnas que pasaron a levantarse sobre ménsulas (que, como ocorre no
lado sur, quedan gorecidas por unha vieira, unha curiosa simbiose entre formas
medievais e renacentistas).
As estatuas-columnas representan profetas e apóstolos que en moitos casos están identificados polos epígrafes dos carteis, aínda que nalgúns estes textos resultan desconcertantes (por exemplo, o que aparece na xamba esquerda do arco central, Isaías, máis ben parece un Miosés coas táboas da lei). É, como se dixo, un xeito de seguir o modelo compostelán, pero con outro significado, ou se cadra os rótulos non sempre coinciden co proxecto primitivo. Os textos son moi dispares entre Santiago e Ourense.
As diferencias entre ambas obras resultan máis contundentes
ao estudar o estilo das figuras. Quizais o máis salientable sexa a rixidez e
inexpresividade dos rostros que, sen embargo, chegan a sorrir nalgúns casos.
Barbas, cabelos e panos son tamén moi distintos e máis sinxelos. Tales
peculiaridades poden facer pensar que estas figuras son unha desleixada
caricatura das do Pórtico compostelán” (Moralejo); teñen, non obstante, outros
valores, xa que a “idealización, serenidade, ensimesmamento e homoxeneidade
como conxunto”, poden evocar “os ideais de París e Amiens”.
Este goticismo é maior, incluso, na disposición das figuras
dos vintecatro anciáns que desde o arco central tocan instrumentos musicais.
Dispóñense con folgura e, aínda que carecen do dinamismo de Santiago, recordan
fórmulas burgalesas que reitera un dos anxos da contraportada e que lle
serviría de modelo a artesáns locais para facer os demais. A roupa é sobria e
elegante, e os instrumentos tamén se diferencian dos composteláns (aparecen, por
exemplo, as frautas). O tímpano que cinguía esta arquivolta perdeuse no século
XVI, aínda que sobre os piares perviven os anxos que axudan a pasar á gloria os
benaventurados, representados coma nenos espidos asexuados (con coroas os que
proceden do arco norte e con carteis longos tanto estes coma os do sur). Tamén
se manteñen elegantes e innovadores anxos orantes, esenciais para o gótico
ourensán, nos piares da contraportada.
No arco norte non se fixo representación figurada nin unha,
as arquivoltas simplemente posúen follas radiais. Habería que indagar se é por
simplificación do modelo santiagués ou se é que xa non se entendía ben o que se
representaba en Compostela. Non obstante, séguese o modelo no arco sur, mesmo
coa colocación das cabezas de Xesús Cristo e San Miguel nas claves cos
benaventurados e réprobos, á dereita e á esquerda, tema que continúa no
semicírculo que o cinxe, igual ca en Santiago. Nas representacións infernais
mantense a riqueza expresiva dos demos, monstros e animais que atormentan aos
condenados. As cabezas de anxos flanqueadas por ás, que se intercalan entre os que levan á gloria os
benaventurados, engadíronse no século XVI e seguen un esquema que daquela era
frecuente.
Ao pé do mainel colocouse, no 1857, unha magnífica imaxe sedente
de Santiago que sostén coa destra unha espada de ferro e coa esquerda agarra un
libro aberto que apoia nos xeonllos. Ten un rostro sereno, de acusado
naturalismo, e con barba rizada igual có cabelo. Numerosas dobras déixanlle
translucir parte da anatomía. Ata o ano indicado estivo colocado no “piar do
cruceiro inmediato ao púlpito da Epístola”. É unha imaxe gótica innovadora que,
pola espada, alguén pensou que puido servir para armar cabaleiros. A policromía
é do século XVIII, aínda que seguramente non fixo senón perpetuar outra
anterior. Estatisticamente, a escultura concorda coas do pórtico e, coma este,
dátase no primeiro terzo do século XIII.
Do episcopado de don
Lourenzo, contra o 1220, aproximadamente. Moralejo, por outra banda, ve no
autor do Pórtico do Paraíso un artista de filiación burgalesa e se cadra
colaborador da portada do Sarmental. É, desde logo, unha opinión atractiva que
revaloriza o conxunto ourensán, xa que pasa a ser unha obra gótica introdutora
en Galicia de fórmulas burgalesas con ascendencia, incluso, en Amiens, que en
Ourense dará vida a un obradoiro de certa importancia. Deste xeito, o pórtico
ourensán “rexuvenece” un pouco, xa que, sendo así, iniciaríase a partir do
1230. Dataría, pois, dos últimos anos do episcopado de don Lourenzo e o remate
coincidiría coa norte do prelado.
Ramón Yzquierdo Perrín. A arte protogótica. En Galicia.
Arte. Tomo XII Arte medieval (II) . Cita das páxinas 163- 168. A Coruña,
Hércules, 1993.
Fotos: INICIARTE.
Fotos: INICIARTE.
No hay comentarios:
Publicar un comentario