Situada no barrio da Peixería da Coruña, na rúa de santo
André, foi deseñada por Faustino Domínguez Coumes-Gay en 1890. As obras foron
financiadas por Eusebio da Garda despois
de que o concello, en 1885, aprobara o “proxecto de aliñación e ensanche
do Pórtico de santo André e vías afluentes”. A idea do mecenas era reformar a
igrexa preexistente e ter un lugar onde ser
soterrado coa súa dona, Modesta Goicouría. Mais foi especialmente
complexo determinar a propiedade do solar e da edificación pois a anterior
igrexa do século XIII ubicada no lugar (a súa portada pódese ver nas murallas
do xardín de san Carlos) pertencía ao Gremio de Mareantes. Inicialmente chegárase a un convenio con Eusebio da Garda mais ao querer facer este un templo maior e o ficar sen entidade xurídica a confraría, o arcebispado de Santiago reclamaría a súa titularidade. Desde 1937 é capela castrense.
O edificio é exento nunha zona moi edificada que ata certo
punto restoulle importancia debido ás alturas das edificacións posteriores
situadas nas súas inmediacións. O deseño continua a corrente historicista para
edificios de carácter público tan de moda na Coruña a finais do século XIX e
principios do seguinte.
O arquitecto fai uso de elementos e criterios compositivos
neorrománicos. Poderíamos pensar que serían continuación destes criterios o
Pazo de Xustiza (Xulio Galán e Ricardo Boán, 1908) ou o Banco de España (José
Astiz, 192). E que dicir da torre neogótica da desaparecida igrexa dos xesuítas?
O templo é dunha soa nave de cinco tramos cubertos con
bóveda de cruzaría. Ten nártice e unha pequena ábsida semicircular con bóveda
de treceltes.
Tras a entrada principal, sitúase o baptisterio e as
escaleiras que soben á torre, única e ubicada sobre o centro da fachada.
Precisamente a fachada ten dúas alturas, estando no baixo o pórtico de acceso
con arquivoltas decoradas con motivos xeométricos enmarcadas nun pequeno
gablete. A cada lado hai unha pequena
xanela de clara inspiración románica. No segundo andar desta fachada aprécianse
tres rúas para organizar o espazo. Tendo a central unha dobre xanela xeminada
cun óculo na enxoita, esquema que se repite nos lados pero a menor altura. Son
de salientar os chapiteis cónicos e piramidais que remarcan a cuberta.
As liñas de imposta e a sucesión de arquiños lombardos fan
pensar nun neorrománico de inspiración lombarda que podería ter os seus
referentes na basílica (espantosa?) de Covadonga. O presbiterio forma un
templete exento.
Bibliografía:
-Martínez Suárez e Casabella López. Catálogo arquitectura. A
Coruña 18990-1940. COAG, 1989
-Fernández Cobián. A Coruña. Guía de arquitectura. COAG,
1998.
Fotos: INICIARTE.
No hay comentarios:
Publicar un comentario