Como
é ben coñecido, o 23 de febreiro de 1168 o rei Fernando II acordou ao obras que
debería dirixir o Mestre Mateo na catedral compostelá. Repasando a intervención
do artista no templo, temos que foi o responsable de rematar as naves, dunha
complexa cripta, do Pórtico da Gloria, dunha tribuna sobre o mesmo, de rematar a
fachada occidental coas súas dúas torres cadradas, ademais de facer un
riquísimo coro pétreo nos primeiros tramos da nave maior que sería rematado ao
mesmo tempo que o resto das obras, é dicir, o 23 de abril de 1211.
Imos
deternos deste último, fantástico e desaparecido, traballo do Mestre Mateo: o coro pétreo. Esta obra ocupaba os catro primeiros tramos da nave maior, sendo os tres
primeiros para a sillería e o cuarto para o “leedoiro”.
O
coro foi sustituído por outro barroco de madeira a principios do século XVII,
sendo, este último, retirado nos anos corenta do século XX (pero esto é outra
historia). O conxunto estaba formado por unha sillería baixa (banco pétreo con
respaldo para os clérigos de menor rango) e outra alta (banco de pedra con
arquearías cegas na fronte con decoración para os sacerdotes de maior
importancia do cabildo catedralicio), ademais dalgúns elementos de madeira. En
total tiñan asento os setenta e dous membros do cabildo. Pola súa banda, o
leedoiro, estaba composto por unha tribuna na que se realizaban as lecturas
litúrxicas.
Sobre
o banco superior asentábanse unhas columnas que delimitanban os asentos,
ademais de soportar os plafóns e crestería do coro. Entre as columnas dianteiras
e as posteriores, tendíanse os brazais que estaban decorados con arquearías
caladas semenllantes aos do banco. Cada asento, seguramente, completábase
con elementos de madeira, almofadas e coxíns, xa que tales ornamentos pódense
contemplar en pinturas e miniaturas da época.
“Unha espléndida cornixa con
follas radiais que alternan, cada dúas, cunhas pequenas bólas sobre basamentos
troncopiramidais que rematan os desmochados tellados das arquitecturas dos
doseletes, coroaba tan magnífica crestería. Nela a beleza das formas e a
calidade e perfección de labra realzaban a mensaxe que transmitía: a
contraposición entre o canto enganoso dos praceres mundanos, representados
polos animlaes do bestiario medieval, co de encomio ao Creador que no coro
interpretábase e que tiña nos inocentes nenos de coro a súa máis xenuína
plasmación. A policromía a base das cores vermello, azuzl, branco, negro e
ouro, da que quedan elocuentes vestixios a pesar das perdas sufridas nos
últimos anos, completaba tan rico conxunto escultórico e iconográfico”.
Pero o máis chamativo
deste coro foi a súa destrución, acontecida entre finais de 1603 e principios
de 1604 por unha decisión do calbildo catedralicio. Onde están as pezas da obra do Mestre Mateo…
Unha boa parte foron
parar ás obras que se estaban a realizar na escalinata do Obradoiro, tanto no
recheo das bóvedas da cripta do Pórtico como na pavimentación das propias
escaleiras e a loxia que as remata.
Pero, como afirma o
profesor Izquierdo, “ a maioría das pezas
do antigo coro empregáronse como material de construción e só as figuras da
parte alta dos muros perimetrais reutilizáronse noutros conxuntos, sobre todo
na Porta Santa da catedral compostelá. Segundo o debuxo, que cara a 1660 fixo o
cóengo fabriqueiro don Xosé Veiga e Verdugo na portada, construída entre 1611 e
1616, colocáronse doce figuras; anos despois, Peña de Toro remodélaa e engade
outras doce máis, ata alcanzar as dúas ducias que nela ven e que popularmente
se coñecen como “os vintecatro da Porta Santa”. Para rematar as rúas en que se
encaixaron ditas imaxes, encastráronse catro plafóns tamén procedentes do coro
mateano. Polo anterior flanquean a porta un par de figuras máis que foron
repintadas en reiteradas ocasións (…) A finais do século XVIII Domingos de
Andrade terminou de configurar esta fachada da Porta Santa coas hornacinas,
imaxes e demais motivos ornamentais da parte superior.
Encima do retablo da
capela de Santa Fe estivo colocada, ata os anos setenta do século XX, outra das
figuras do peche do coro medieval, entón retirouse e depositou no Museo da
Catedral. Neste museo e nos seus almacéns atópanse algunhas figuras máis, unhas
enteiras e outras mutiladas. A última rescatouse
en 1988 da cimentación dun muro da Buchería (sotos do claustro).
Fóra da catedral
atópanse unhas cantas esculturas máis. Dúas reutilizáronse, cara a 1670, nunha
fonte na parroquia de san Pedro de Vilanova (Vedra, A Coruña)(…) Outras dúas
imaxes do coro foron a parar a mans de particulares e hoxe atópanse no Museo
Arqueolóxico Nacional por mercalas o Estado en 1950 e 1961.
Tamén certas figuras de
nenos ou mozos de coro que ían entre os dosoletes dos estalos foron
reutilizados en diferentes lugares e momentos. Por exemplo unha parella estivo
ata 1970 na porta da capela de san Xoán na ferigresía de san Salvador de
Bembibre (Val do Dubra, A Coruña), sendo entón devolta á catedral. Outra
permanece ao pé do cruceiro do camposanto da parroquia compostelá de santa
Cristina de Nemenzo. Pero as máis coñecidas, sen dúbida, as que a finais do
século XIX colocou Lopez Ferreiro na fachada de Praterías. Algunha máis garda o
Museo da Catedral, en cuxo almacenes depositáronse os fragmentos doutras
atopados ao realizar diversas obras.”
A maioría das pezas do coro foron reutilizadas nas
obras da catedral polo que a súa recuperación vai vencellada ás reformas ou
escavacións que se desenvolveron no templo catedralicio. Deste xeito, e xa con López Ferreiro en 1900,
foron sendo recuperadas diversas pezas. Posteriormente na década de 1940 e 1950
continuaron recuperándose diversas pezas ao levantarse o coro barroco. A partir
de 1978, durante as obras na escaleira do Obradoiro, recuperáronse un número
importantísimo de pezas. Nos anos oitenta continuáronse recuperando fragmentos
sendo os últimos achádegos de 1998.
Bibliografía:
Ramón Izquierdo Perrín. Reconstrucción del coro
pétreo del Maestro Mateo. A Coruña, Fundación Barrié, 1999.
Fotos: INICIARTE e as da reconstrución proceden do libro citado.
No hay comentarios:
Publicar un comentario