Para ilustrar o magnífico artico de Virginia Tovar Marís sobre o Panteón de París, utilizo as fotos de que Adriana Villamisar fixo para Iniciarte.
Un ideal que foi descrito eficazmente, en 1780, por Maximilien Brébion,
discípulo e colaborador de Soufflot, dicindo de Sainte-Geneviéve: "O principal obxecto de M. Soufflot,
construíndo a súa igrexa, foi reunir, baixo unha das máis belas formas, a
ligereza da construción dos edificios góticos coa pureza e a magnificencia da
arquitectura grega". Formulado implícitamente por Laugier, na
descrición do seu modelo ideal de igrexa contido no seu tratado, o ideal
greco-gótico era ciertamente compartido por Soufflot, pero non pode dicirse que
exista unha relación de consecuencia entre as teorías do primeiro e a arquitectura
do segundo, entendendo esta última como unha arquitectura de tese, senón máis
ben unha comunidade de intereses, como confirma o discurso académico do
arquitecto en 1741. É máis, a relación estreita que debeu existir entre ambos
pode ser comprobada no discurso que, en 1760, pronunciou ante a Academia de Lyon,
onde non só estableceu unha xenealoxía da obra de Soufflot a partir de
Brunelleschi, senón que ademais anunciaba, antes de que se puxese
ceremoniosamente a primeira pedra, que o proxecto de Sainte Geneviéve acabaría
converténdose na "auténtica obra
mestra da arquitectura francesa" e, non podía faltar a observación,
continúa sinalando que "ofuscará
tamén todas as mellores obras italianas".
Non convén esquecer que, en neste mesmo sentido, o seu compañeiro de viaxe a Paestum, C. N. Coclün, chegou a escribir que no futuro, no 2355, a igrexa de Soufflot, contemplada en ruínas, sería comparada polos historiadores á fachada do Louvre de Perrault, tan moderna, racional e nacional, establecendo así unha xenealoxía figurativa da modernidade en arquitectura que nacera no contexto da querela entre antigos e modernos.
Non convén esquecer que, en neste mesmo sentido, o seu compañeiro de viaxe a Paestum, C. N. Coclün, chegou a escribir que no futuro, no 2355, a igrexa de Soufflot, contemplada en ruínas, sería comparada polos historiadores á fachada do Louvre de Perrault, tan moderna, racional e nacional, establecendo así unha xenealoxía figurativa da modernidade en arquitectura que nacera no contexto da querela entre antigos e modernos.
A igrexa, nacida co ánimo de competir coas de San Pedro de Roma e a de San
Pablo de Londres, de C. Wren, e que sería convertida en Panteón pola Revolución
en 1791, comezou a levantarse a partir de 1764, aínda que desde había dez anos
Soufflot meditaba as solucións constructivas, compositivas, e figurativas do
edificio. De feito, estampas gravadas co primeiro proxecto de Soufflot foron
publicadas en 1757, aínda que o proxecto definitivamente construído difería en
moitos aspectos esenciais que afectaban desde a linguaxe arquitectónico ás
solucións estructurais e, sobre todo, á forma da cúpula, cuxa soa presenza
acabaría dando orixe a un revelador debate ideolóxico e político durante os
anos da Revolución. Pero, en todo caso, o proxecto de Soufflot, nas súas liñas
xerais, mantívose comprometido coa realización daquel ideal greco-gótico tan
importante para a cultura arquitectónica do século XVIII. A planta da igrexa é
de cruz grega, relativamente insólita na tradición litúrxica, se exceptuamos os
modelos xa mencionados, aínda que non construídos exactamente así, de San Pedro
de Roma e San Pablo de Londres. A diferenza con estes modelos residía, entre
outras cousas, no feito de que no interior dos catro brazos das naves o espazo
estaba ordenado por columnas illadas que soportaban un entablamento recto, como
xa preconizaran Cordemoy e Laugier.
O efecto de transparencia espacial gótica que permitía o uso de columnas exentas e a renuncia militante ás embarazosas pilastras, levou a Soufflot ao extremo de diminuír peligrosamente o volume e espesor dos catro alicerces que debía soportar a cúpula central, o que lle ocasionou non poucas críticas sobre a súa fraxilidade e, ademais, bastantes indecisións sobre as dimensións e forma daquela. Soufflot, para solucionar estes problemas, usou de arbotantes camuflados e cambiou o perfil constructivo das cúpulas e bóvedas facéndoos parabólicos, case apuntados.
Por outra banda, o contido iconográfico de cada un dos catro brazos da cruz representaba unha lectura perfecta desa estreita complicidade que entre o clásico e o nacional suscitou a cultura arquitectónica e artística do Setecentos. Desta forma, un dos brazos debía conter imaxes alusivas ao Antigo Testamemo, outro ao Novo, así como o terceira debía ter representacións que fixesen referencia á Igrexa de Roma e o cuarto á de Francia, todo iso coroado pola exaltación de Sainte Geneviéve na cúpula.
A fachada de templo clásico da igrexa, aínda que inspirada no Panteón de Roma,
non só era moito maior, senón que presentaba un ritmo compositivo de tradición
francesa. É precisamente ese pórtico da fachada o que acabaría facilitando a
conversión da igrexa en templo laico a partir de 1790. As pilastras foron
expulsadas desta arquitectura, tan só no exterior, en forma de retropilastras,
case coma se dun debuxo que aumenta tenuemente o espesor do muro tratásese,
colocounas para reforzar os ángulos da parede.
Durante a Revolución A. C. Quatrémere de Quincy, un dos principais e máis
rigoristas e brillantes teóricos do neoclasicismo e do academicismo (é máis,
xunto con Laugier e Winckelmann, a súa teoría sobre a imitación é unha das máis
fructíferas da época, así como a súa postura crítica cara á mesma existencia da
noción de museo, tal como coñecémola desde Napoleón, é só parangonable ao
rexeitamento que sobre aquela institución demostrase sempre P. Valéry) de
finais do século XVIII e comezos do seguinte, tapiou as fiestras da igrexa non
só co ánimo de dotar de maior resistencia constructiva aos muros, senón tamén
para evitar a inevitable imaxe gótica e relixiosa que as grandes ventás de
Soufflot proporcionaban a un edificio que habería de converterse en Panteón
Nacional, laico e revolucionario.
Templo antigo, con pórtico que respondía ao abc do modelo natural da
arquitectura definido por Laugier, gótico na súa concepción do espazo,
racionalista no uso constructivo das formas, pioneiro o emprego proxectual da
orde dórica de Paestum para a cripta, "nacional" no discurso
simbólico do seu edilicio, a igrexa de Soufflot representa un periodo
especialmente brillante da arquitectura francesa, no que coincidiron a
tradición académica espléndidamente representada por Jacques-François Blondel (1705-1774),
arquitecto, pero, sobre todo, profesor e tratadista clásico, autor, ademais,
das voces de arquitectura da "Encyclopédie", unida á actividade dos
xa mencionados Legeay, Marie-Joseph Peyre (1730-1785) e Leroy, tan romanos e
piranesianos que chegaron nalgún momento a ser considerados pouco franceses.
No hay comentarios:
Publicar un comentario