O profesor Yzquierdo Perrín (1993, pp.243) afirma que "A catedral empezouse pola cabeceira e, igual ca en
Lugo, prescindiu do deambulatorio;
organizouse en tres capelas, que, segundo estima Bango, debían ser
semicirculares, pero que foron substituídas polas actuais que sufragou o bispo
don Pedro Beltrán, entre 1495 1 4999. As antigas ábsidas estaban dedicadas así:
a central, á Virxe María; a norte, ao apóstolo Santiago, e a sur, a San Pedro".
Sobre esta parte do templo Cameselle e Iglesias afirman:
“Cóbrese cun tramo de bóveda de medio canón, restos da
primitiva románica, e na parte correspondente a finais do século XV con bóveda
nervada. A consecuencia dun lóstrego caído o 17 de novembro de 1791, que causa
destrozos e ameaza de ruína á catedral, foi necesario realizar importantes
traballos de consolidación, obras que leva a cabo o mestre Domingos de Novás e
Lemos de Pazos de Reis, quen extraordinariamente encárgase de reconstruír a cimentis o alicerce norte do cruceiro
ata a altura das bóvedas, os arcos e aberturas laterais desta capela maior.
Actualmente acubilla o coro catedralicio trasladado en 1954 desde a nave
central. A sillería é obra do escultor Francisco Castro Canseco que contrata no
ano 1699 na cantidade de 60.000 reais. Nos sitiais dos respaldos baixos figuran
as escenas coa vida e milagres de san Telmo, patrono da cidade e da diócese.
Nos da parte alta hai representacións de santos de devoción en Galicia. A
cadeira presidencial ten a imaxe de san Telmo policromada e o escudo do bispo
Frei Anselmo Gómez da Torre, o seu patrocinador. No guardapolvos da crestería
están talladas escenas da vida da Virxe, patroa da catedral.
No presbiterio hai que destacar a Sé do Bispo, tallada en
madeira de castiñeiro polo xa coñecido escultor Domingos Rodríguez de Pazos
para a sillería da Sala Capitular. No respaldo figura a imaxe de san Epitacio e
na parte alta a Asunción da Virxe. Foi á Exposición Universal de Barcelona de
1929 e desde entón quedou neste lugar.
Os frontais que forman o altar maior teñen unha decoración
de entrelazos de inspiración mudéxar, parecen obra do século XIV e proceden da
capela de santa Catalina.”
Sobre o coro o profesor Rosende (1995) cóntanos:
“A sillería de coro da catedral de Tui, contratada en
febreiro de 1699 por Francisco de Castro Canseco, serviu de soporte para un
gran despregue figurativo, como viña sendo habitual en Galicia desde a segunda
metade do século XVI. A historia de San Pedro González Telmo, patrón da
diócesis e da cidade, mostrábase nos taboleiros da sillería baixa; un amplo santoral
cumpría coas esixencias devocionais propias e duplicaba a súa presenza por
medio das pilastras no segundo corpo, e a vida da Virxe ocupaba o gardapó.
As súas historias
coroaban a gran estrutura lígnea
emplazada originalmente nos primeiros tramos da nave central, onde aínda hoxe
quedan algúns restos. Era a segunda vez que en Galicia unha sillería facíase
cargo de forma tan pormenorizada dun relato destas características. E aínda
cando non se alcanzase o nivel da primeira -a de San Martíño Pinario de
Santiago, o máis fermoso himno esculpido que Galicia consagrado á Nai de Deus-,
dadas as limitacións do autor e o seu equipo de colaboradores, os resultados,
medianamente aceptables desde o punto de vista artístico, resultaron
francamente aleccionadores no plano iconográfico ao facerse cargo non só das
devocións e daqueles aspectos máis relevantes da piedade do momento, senón ao
tratar de lexitimar como propias aqueloutras que non o eran, aínda que para iso
fose necesario recorrer ao contrabando
de santos.
A sillería facíase tamén cargo dun principio ordenador da
iconografía que se desenvolveu por primeira vez en San Martín Pinario e que
consistía en dispoñer o santoral entre dúas secuencias narrativas monográficas.
A diferenza estriba en que en Tui os relevos da Virxe pasan a ocupar o gardapó
e os de San Pedro González Telmo a primeira orde de cadeiras, mentres que en
Santiago procedeuse á inversa, a vida de San Bieito emprázase no remate e a da
Virxe na sillería baixa. Pero en ambos casos compártese un similar afán
narrativo -máis seco en Tui- que, por unhas ou outras razóns, incluso algunha
compartida ponse ao servizo duns intereses que se xustifican facilmente. En
Tui, para o ciclo da Virxe, o único que agora nos interesa, sería suficiente
pensar que ela ostenta a titularidad do templo catedralicio, con todo non
estaría de máis recordar tamén que a súa imaxe, tras recibir os máis feroces
ataques dos protestantes, converteuse para o mundo católico nun dos motivos
esenciais de de reivindicación, saíndo a súa figura ata máis fortalecida que
antes.”
Cameselle Bastos, D. e Iglesias Almeida, E. La catedral de
Tui. León, Edilesa, 2004, pax. 18.
Ramón Yzquierdo
Perrín. Galicia. Arte. A Coruña, Hércules, 1993, Tomo X. pp 247
Rosende Valdés, A. “Imágenes de una letanía esculpida en la
catedral de Tui”. En Cuadernos de Estudios Gallegos, Tomo XLII, Fascículo 107, Santiago 1995.
No hay comentarios:
Publicar un comentario