Os profesores Manso e Yzquierdo (1993) describen do seguinte
xeito a segunda campaña edilicia:
“Á primeira campaña da catedral de Tui correspóndelle a
cabeceira, as naves menores do transepto ata a tribuna e os muros das naves
laterais do corpo lonxitudinal. Despois
duns anos de paralización, as obras da fortaleza e da catedral continuaron no
ano 1180, segundo o privilexio de Fernando II ao bispo Pedro Beltrán. Isto
obrigou a alterar a traza primitiva para adecuala ás formas do novo estilo
gótico. O remate esencial da fábrica realizouse durante o pontificado de Estevo
Exea (1218-1239), que celebrou a consagración entre 1224-1225. (...) A obra
proseguiu con outros labores ornamentais coma os escultóricos da fachada. Para
o portal legou cinco soldos o zapateiro Fernán Suárez no ano 1225. Para as
obras das vidreiras da cabeceira (1264), o arcediago Fernando Eáns deixou unha
manda de cen marabedís. Xa a fins do século XV, durante o pontificado de Pedro
Beltrán, as ábsidas románicas ampliáronse polas actuais.
No transepto, os arcos que comunicaban a tribuna coas naves
cegáronse para entullar a estrutura do alzado e os dos extremos do tramo
conserváronse abertos con bóvedas de canón apuntadas. O triforio de cada un dos
tramos organízase en catro arquiños oxivais que viran sobre capiteis e
semicolumnas monolíticas con bases áticas. Con estas alteracións lógrase que os
elementos da tribuna primitiva, transformados en arcobotantes .con arcos de
cuarto de círculo- e contrafortes, contrarresten as cargas das bóvedas de
crucería cuadripartitas que se levantan na nave central. O cambio de proxecto
tamén se advirte nos retoques practicados nos arrinques e nos motivos
ornamentais: follas longas e remate en croxé nos capiteis campaniformes do
triforio, e outros vexetais nos cimacios, impostas e nos dous rosetóns dos
frontispicios. Nas roscas destes últimos (...) repítense elementos parecidos
aos da fachada principal, aínda que o tratamento é de calidade inferior. Nos
frontispicios do transepto proxectáronse unhas torres, aínda que só se levantou
a do lado setentrional.
Os elementos góticos dominan no conxunto do brazo
lonxitudinal do templo. Os piares dos tres primeiros tramos son de sección
cuadrangular con catro semicolumnas encaixadas. Os dos dous últimos tramos,
máis evolucionados, compóñense dun núcleo cilíndrico con oito columnas
encaixadas. Todos eles ofrecen capiteis vexetais de formas estilizadas, máis
naturalistas os dos tramos occidentais; estes reciben os arcos oxivais e os
nervios das bóvedas de crucería. Sobre os arcos formeiros das naves laterais
corre a tribuna, que tamén tivo que ser reformada nun falso triforio, cos
mesmos elementos estruturais e decorativos que ofrecen os do transepto. O paso
da tribuna deste á da nave, co pavimento máis elevado ao se construíren os
arcos oxivais e as bóvedas de crucería, efectúase a través de catro chanzos. As
ventás primitivas dos muros laterais quedaron ocultas nas tribunas á altura do
pavimento destas. Sobre o triforio de ambos lados ábrense xanelas que iluminan
a nave central, agás nun dos tramos.”
Ao dicir de Cameselle e Iglesias (2004), “Chama a atención o
apontoamento xeral da catedral formado por tirantes que van desde o século XV
ata o ano 1715, todos anteriores ao famoso terremoto de Lisboa do ano 1755 que
tamén afectou á estrutura da igrexa. É curiosa a gran inclinación de alicerces
e arcos deformados, particularmente na na ve sur.
O ciborio que cobre o cruceiro é obra do bispo don Diego de
Avellaneda, segundo figuran as súas armas no mesmo, que realiza a principios do
século XVI. Está adornado cunha artística bóveda estrelada, na parte inferior
da mesma hai catro figuras de atlantes policromados que sostiñan a armazón do
botafumeiro que existiu na Idade Media.
Na nave maior consérvanse dúas grandiosas caixas de órganos
barrocos, obras realizadas no ano 1714 polo escultor Domingo Rodríguez de Pazos
de Fornelos. Remátanos as imaxes ecuestres de Santiago Apóstolo e San Telmo. A
parte instrumental é obra do mestre organeiro Antonio do Piñeiro e Velasco, natural
de Palencia, a quen o cabido contrata na cantidade de 36.000 reais de vellón.
Baixo os órganos atópanse situadas dúas series de cadeiras
pertencentes ao coro de Castro Canseco, actualmente situado na capela maior”
Sobre os efectos que o terremoto de Lisboa de 1755 tivo neste edificios podedes consultar Ferruxadas. Grazas polo apuntamento d:D´.
Sobre os efectos que o terremoto de Lisboa de 1755 tivo neste edificios podedes consultar Ferruxadas. Grazas polo apuntamento d:D´.
Carmen Manso Porto e Ramón Yzquierdo Perrín. Arte. Galicia. A Coruña, Hércules,
1993. Tomo XI
Cameselle Bastos, D. e Iglesias Almeida, E. La catedral de
Tui. León, Edilesa, 2004, pax. 9
2 comentarios:
Uns traballos caralludamente bos, mestre.
Dá gosto lelos.
Non estaría mal unha referenza a crebadura nun costado
sobro esta catedral feita polo temblor de terra do ano aquel.
De cativo xa mo contaban (escrito así, na fala da rúa)
[ http://ferruxo.blogspot.com.es/2012/11/el-terremoto-de-lisboa-de-1755.html ]
Deicaludos d:D´
Moitas grazas polo apuntados. Xa retoquie a entreda. Con seguidores así... da gusto.
Publicar un comentario