Salamanca, sempre Salamanca.
Parece mentira pero aínda non fixera unha entrada sobre a Praza Maior de
Salamanca. Pois aí vai.
Previamente a desenvolver este post, cómpre deternos no concepto barroco
da “praza maior” que tan ben nos explica Arte Torreherberos.
A idea da súa construción provén do empeño administrativo do correxedor
andaluz Rodrigo Caballero que á súa idade de sesenta anos logra convencer ao
Concello da necesidade dunha praza máis harmónica e acorde coas correntes
urbanísticas da época. En 1724 se segrega da praza primitiva e comézase a
construír unha praza ao estilo da de Madrid, polo arquitecto Alberto de
Churriguera, trasladándose a ela o Concello o que lle da o rango de Praza
Maior. Morto Churriguera, termina a obra Andrés García de Quiñones (1755).
Alberto Churriguera era irmán de José e de Joaquín Churriguera, verdadeiros
insignes do barroco. Alberto andaba enfrascado na construción da Catedral Nova ,
xa era famoso na época polos seus saberes demostrados tamén en Valladolid e
Orgaz (Toledo)
A influencia dos
seus irmáns, deu paso ao coñecido churriguerismo, caracterizado pola súa
abundancia de adornos e decoración, realizando tamén o Palacio de Goyeneche. O
estilo da praza é xa que logo churrigueresco, variante do barroco que se
caracteriza polo seu ornamentación e detalle.
Edifícanse os pabillóns
seguindo tres fases constructivas ben diferenciadas ao longo dun cuarto de
século. A primeira fase que aborda en sucesión dous pabillóns: O Real e o de
San Martín (durante o período: 1729-1735). O Pabellón Real era moi importante,
porque con el pechábase o desnivel da praza, facendo o seu chan plano.
O segundo período
comprende quince anos de interrupción da obra (durante o período: 1735-1750)
debido aos litixios habidos polo Concello cos donos das casas, que era
necesario expropiar para a construción do Pabillón de Petrineros e do
Consistorial. Unha terceira fase de construción da Casa Consistorial e a súa
fachada (1750-1756) a cargo do arquitecto galego Juan García Berruguilla. Completouse
a pechadura da Praza o 29 de abril de 1755. A Casa Consitorial quedou
arquitectónicamente incompleta, sendo construída posteriormente a espadana da
súa fachada un século despois (en 1852).
A á este, en cuxo centro está o Pabellón Real, foi a primeira que se construíu, xa que servía como muro de contención para facer horizontal o chan da nova praza. Esta á mostra entre os seus arcos medallóns co busto dalgúns reis de España. Nas outras ás, os medallóns representan a outros personaxes ilustres (santos, sabios, descobridores, etc).
A Praza Maior
susténtase sobre 88 arcos de medio punto, e con catro fachadas de tres pisos de altura
cada unha, e con diferentes lonxitudes.
Esta praza non
puido ser construída dunha forma rectangular por respecto á igrexa de San
Martín.
No centro da
fachada, a orientada cara ao norte, levántase o edificio que actualmente
alberga o Concello de Salamanca, sobre o cal se erige unha espadana con tres
campás e catro esculturas alegóricas da Industria, a Agricultura, a Música e a
Poesía.
A Praza esta
construída coa pedra de Villamayor moi estendida na cidade. Pedra dourada de
fácil laboura.
Cos problemas da
época e as paralizaciones polas expropiaciones e denuncias terminar en 1755.
A praza maior de
Salamanca como se pode observar non é un cadrado perfecto e ningunha das súas
fachadas mide o mesmo., a fachada do Concello mide 82,60 m , a fachada do
pabellón Real 80,60 m ,
a fachada oeste mide 81,60 m
e en ultímaa mide 75,69 m .
A praza ten tres pisos de altura agás no pabillón das Casas Consistoriais, que
ten dous andares.
A información procede da Wikipedia
e de Salamanca Turística.
As fotos son de Iniciarte.
1 comentario:
Gran post sobre la Plaza Mayor española, la mejor, superando a la de Madrid, la joya del barroco urbano. Abrazos, Antonio.
Publicar un comentario