O cercado atópase sobre unha grande base marmórea, case enteiramente resataurada, dividida en dous rexistros decorativos: o inferior vexetal, o superior figurado, con representación de escenas míticas aos lados das dúas entradas e cun desfile de personaxes sobre os outros lados. Entre eles un feixe de separación cun tema a esvástica, amplamente reconstruída. Rexistro superior.
Lado Oeste Sobre o lado esquerdo da fachada do recinto, consérvase un panel coa representación do mito da fundación de Roma: Rómulo e Remo veñen aleitados pola loba á presenza de Fáustulo, o pastor que adoptará e crecerá os xemelgos, e de Marte, o deus que os procreou juntandose coa vestal Rea Silvia. . Sobre a árbore pódense distinguir as garras dun paxaro, no 1938 completado como un aguia, pero se cadra paxaro carpinteiro que, como a loba, é sacro para Marte. O deus está representado no seu rol de guerreiro, con lanza, yelmo crestado decorado cunha billa e coraza sobre a cal distínguese a cabeza dunha Gorgón. Á dereita da fronte do cercado se vee o relevo que representa Eneas, xa alá cos anos, que sacrifica aos Penados e polo tanto se retrae como sacerdote coa cabeza cuberta, no acto de facer unha ofrenda sobre o altar rústico. A parte final do bloque dereito perdeuse, pero case certamente sustentava unha pátera, unha copa ritual, como se deduce pola presenza dun jóven asistente do ritual (camillus) que leva unha bandexa con froita e pans e unha jarra na man dereita. Un segundo asistente ao ritual empuxa unha porca cara ao sacrificio, probablemente no lugar mesmo no cal fundarase a cidade de Lavinium se se interpreta a escena á luz do VIII libro do Eneidas. Recentemente, en cambio, hase ipotizado que o personaxe que sacrifica sexa Numa Pompilio, o segundo dos sete reis, que propio en eò Campo Marcio celebrou un sacrificio para a concordia entre Sabinos e Romanos, en ocasión da cal sacrificouse unha porca.
Lado Este: Á esquerda ao lado este de o cercado, atópase o panel coa representación da Tellus, a Terra Nai, é dicir, segundo unha distinta interpretación, Venus, nai divina de Eneas e proxenitora da Gens Iulia, á cal pertence o mesmo Augusto. Unha ulterior lectura interpreta esta figura central como a Pax Augusta, a Paz, que dá o nome ao Altar. A deusa senta sobre as rocas, vestida cun lixeiro quitón. Na cabeza velada, unha coroa de flores e de froita. Aos seus pés, un boi e un carneiro. A deusa sostén aos seus lados dous amorcillos, un dos cales atrae a súa mirada brindádole unha mazá. No seu ventre, un acio de uva e de granadeiros completan o retrato da divindade proxenitora, grazas á cal prosperan homes, animais e vexetación. Aos lados do panel dúas novas mulleres, as Aurae verificantes, a unha sentada sobre un dragón mariño, a outra sobre un cisne, símbolo respectivamente dos ventos benéficos do mar e da terra. Sobre o panel da dereita consérvase en cambio un fragmento do relevo da deusa de Roma. A imaxe representada, foi completada coa argamasa. Está sentada sobre un trofeo de armas, e isto indícanos que podería ser a deusa de Roma, cuxa presenza ten que lerse en estreita relación á de Venus-Tellus, xa que a prosperidade e a paz están garantidas por Roma vitoriosa. A deusa está representada como unha amazona: a cabeza co yelmo, o seo dereito espido, o cinto de coiro que cruza o busto sustenta unha curta espada, unha hasta na man dereita. Moi probablemente formaban parte da escena as personificaciones de Honos e Virtus, colocados aos lados da deusa, coas descricións de dúas xoves divindades masculinas.
Nos lados norte e sur, represéntanse dous multidudes de personaxes, que se moven de esquerda cara a dereita; entre eles aparecen sacerdotes, asistentes ao culto, maxistrados, homes, mulleres e nenos, cuxa identidade histórica reconstrúese soamente en via hipotética. A acción cumprida no desfile non é do todo certa: segundo algúns, a escena representa o reditus Augusto, é dicir a cerimonia de acollida en honra do princeps de regreso da súa longa estadía en Galia e en España; segundo outros, representa l'inauguratio da mesma Ara Pacis, é dicir a cerimonia ao longo da cal, no 13 a.C., procedeuse a delimitar e consagrar o espazo sobre o cal xurdiría o altar. O cortexo, en ambos os lados do cercado, ábrese cos litores, seguidos polos membros dos máximos colexios sacerdotais e se cadra polos cónsules. Enseguida despuès empezan a desfilar os membros da familia de Augusto.
No lado Sur, recoñecéronse con certeza o mesmo Augusto, coroado co loureiro, e os catro flamines maiores, sacerdotes co caraterístico chapeu con punta metálica, Agripa, representado coa cabeza cuberta pola extremidade da toga e cun rolo de pergamiño na man dereita e finalmente o pequeno Gaio César, o seu fillo, que se agarra ao traxe paterno. Agripa é o home forte do imperio, amigo e xénero de Augusto, do cal casou, en segundas vodas, a filla Giulia. É ademais pai de Gaio e Lucio César, adoptado polo avó e destinados a sucederlle no mando. Gaio parece dirixirse cara á imaxe feminina que o segue, na cal normalmente recoñecer Livia, a esposa do príncipe, representada coa cabeza velada e a coroa de loureiro que fan dela unha figura de alta clase. Segundo unha interpretación máis recente, esta figura debería identificarse con Giulia, que nesta ocasión aparecería seguindo o marido e o seu primoxénito Gaio. Na imaxe masculina que segue recoñécese xeralmente Tiberio, aínda que esta identificación ponse en dúbida considerando o feito que o personaxe viches calzados plebeyos, particular que non dáselle a Tiberio, descendente dunha das familias romanas da máis antiga nobreza. Ao chamado Tiberio segue un grupo familiar, probablemente formado por Antonia Minore, neto-sobriño de Augusto, polo seu marido Druso e polo seu hijito Germánico. Druso é o único retrato con traxes militares, a característica paludamentum: de feito no 13 a.C., el atopábase empeñado a loitar as tribos germánicas ao leste do reino. Segue un segundo grupo familiar, verosimilmente formado por Antonia Maggiore, sobriña de Augusto, polo seu esposo Lucio Domizio Enonarbo, cónsul no 16 d.C., e polos seus fillos Domicia e Gneo Domizio Enobarbo, futuro pai de Nerón.
Lado Norte: Iniciando a lectura a partir ao lado esquerdo, entre os personajen que desfilan foi recoñecido Lucio César, segundogénito de Agripa e Giulia, el tamén adoptado por Augusto. Aquí está representado como o máis pequeno dos nenos, conducido pola man. A figura feminina velada que segue podería ser a nai de Giulia, cara á cal diríxense as miradas dos que a rodean. Moitos, en cambio, cren que Giulia tería que ser recoñecida no outro lado do cortexo, no lugar de Livia que a sostituiría sobre este lado. A figura matronal colocada detrás de Giulia/Livia, recoñécese genralmente como Ottavia Minore, irmá de Augusto. Entre as dúas mulleres evidencíase en primeiro plano a imágen dun jóven, recoñecido como terceiro fillo de Agripa e da primeira esposa Marcella Maggiore. Ás costas de Ottavia é ben visible a pequena Giulia Minore que como neta de Augusto, goza do dereito de aparecer por primeira entre as nenas presentes á cerimonia. Queda en cambio moi dubidosa a identidade das imaxes ás costas da pequena Giulia.
Rexistro inferior.
Lado Norte e Sur. O rexistro inferior do cercado está decorado cun friso vexetal composto por zócalos que saen dunha frondosa macolla de acanto; desde o centro do acanto despréndese verticalmente unha candelero vexetal. Desde os zócalos representante o acanto se desarrolan follas de hiedra, de loureiro, de vide, desenvólvense zarcillos e palmeritas, e onde os talos afínanse, envolviendose en aspirales, brotan flores de todo tipo. Na espesa vexetación atopan hospitalidade pequenos animais e vinte cisnes con ás abertas, que destacan o ritmo da composición. Este relevo vexetal foi posto en relación coa IV Egloga de Virgilio, onde o seculum aureum, o regreso á idade feliz e pacífica, anúnciase coa produción copiosa e espontánea de froitas. Ademais da alusión génerica á fertilidade e á abundancia, consecuencia do regreso á idade do ouro, o friso pode lerse tamén como unha imaxe da pax deorum, da coniciliación das forzas divinas que aguantan o enteiro universo, e realizadas grazas ao advento de Augusto.
Texto vía: Museo dell´Ara Pacis.
No hay comentarios:
Publicar un comentario