Na miña última visita a Toledo e,trei, por fin, nesta sinagoga. O texto é un resume da Wikipedia e as fotos son de INICIARTE.
A sinagoga do Tránsito, ou sinagoga de Samuel ha-Leví,
situada na cidade de Toledo, é un edificio do século XIV dirixida baixo o
mecenado de Samuel ha- Levi en tempos do rei Pedro I. É unha sinagoga
construída en estilo mudéxar na que destaca a Gran Sala de oración ornamentada
con arquiños que permiten a entrada de
luz exterior e frisos policromados en xeso decorados con motivos
vexetais, xeométricos e epigráficos,
ademais de motivos heráldicos da coroa de Castela.
Contexto histórico
A sinagoga foi construída entre os anos 1357 e 1363, segundo
as inscricións que aparecen no propio edificio. Foi realizada por orde de
Samuel ha- Leví, membro da comunidade xudea que, entre outros cargos, foi
conselleiro e almoxarife do Reino de
Castela durante o reinado de Pedro I de Castela. A construción realizouse a
pesar da existencia da prohibición de erixir sinagogas, feito que figura nas
Sete Partidas de Alfonso X, pero incluíase unha provisión que permite á Coroa
facer excepcións a esta norma. Iste foi o caso da Sinagoga do Tránsito, cuxa
construción foi permitida por Pedro I como agradecemento polo apoio e
fidelidade dos xudeus da cidade de Toledo ao monarca na súa loita pola
recuperación da cidade tras pasar a estar baixo control de Enrique de
Trastámara.
Nesta época a alxama de Toledo converteuse na máis rica e
influente de Castela e algúns xudeus, da mesma maneira que en época árabe,
ocuparon cargos importantes dentro da Corte. Castela, e como máximo expoñente
dentro dela a cidade de Toledo, presentaba unha relixión dominante e dúas
minorías aceptadas (mudéxar e xudía) sempre que non interferisen co
cristianismo. Ademais, facilitábase a conversión das relixións minoritarias ao
cristianismo, mentres que o caso contrario era castigado. A comunidade xudía
atopábase presente en Toledo desde época romana e visigoda. En época árabe estaba situada na
Madinat ao Yahud, na parte sudoccidental
da urbe, e tiña un carácter semi
independente dentro da propia cidade. A alxama da cidade de Toledo contaba coa
súa propia organización e tres áreas fundamentais: fiscal, xurisdicional e
relixiosa. Aínda que eran servos do rei, posuían privilexios, tendo os rabinos
unha ampla autoridade en aspectos de dereito privado e ritual.
A sinagoga era a institución fundamental xudea nos
principais núcleos urbanos de Castela, despois da súa conquista aos musulmáns.
Nos foros municipais eran entendidas como o "lugar onde os xudeus podían
reunirse para facer os seus xuramentos", ademais de resolver litixios e
preitos. Esta interpretación facía referencia á presenza dunha sinagoga
comunitaria, pero isto non impedía a existencia doutras casas de oración máis
pequenas para uso privado, establecidas a miúdo polas familias máis ricas.
Materiais
Os materiais principais desta construción son o ladrillo, a
cachotería, a madeira e o xeso. O exterior está formado por cachotería no groso
do edificio, con ladrillos reforzando á vez que realizando un efecto
decorativo, en esquinas, ao redor dos vans e estruturas superiores. O ladrillo
pódese considerar a pedra angular, é a cantería do árabe que influenciou
directamente ao mudéxar, que non se concibe sen este material. A alternancia
destes materiais consegue un enriquecemento da sinagoga, que polo que podemos
contemplar son materiais sinxelos e dun custo baixo.
No interior, destaca a utilización do xeso aplicado nas
paredes con efecto decorativo, e a madeira de
artesonado, en concreto de
conífera, que cobre toda a superficie da sinagoga. Tamén se pode atopar
madeira nas celosías, xanelas e portas,
e un último material, o marfil,
decorativo en incrustaciones do teitume.
A xesería e a madeira están policromadas, o que supuxo unha utilización
moi variada nos pigmentos, son materiais
lixeiros, aos cales se lles saca o máximo partido arquitectónico. O pavimento
está formado por laxas de cerámica algunhas vidriadas e outras non, de diferentes cores, pero podería ser que as que
non están vidriadas débase a un desgaste
e non a un propósito concreto.
Restauracións
Despois da expulsión dos xudeus en 1492, o edificio foi
asignado á Orde de Calatrava, que fixo mínimas modificacións para a súa
utilización. Para o seu uso como igrexa realizáronse algúns cambios,
construíron un altar e no século XV
constrúese a pequena porta de acceso á sancristía, ornamentada ao estilo plateresco. O resto de dependencias
utilizáronse como hospital e asilo dos monxes.
As restauracións máis significativas empezaron en 1877,
pouco despois de ser declarada Monumento Histórico-Artístico. A primeira
intervención, a cargo do arquitecto Santiago Martín Ruiz e do escultor
Francisco Isidori, centrouse
principalmente na decoración do interior, pero por problemas económicos e
legais paralizáronse as obras. Anos máis tarde, Arturo Mélida elaborou un
segundo proxecto que só chegou a realizarse en parte. Diversos motivos
atrasaron a restauración durante décadas, ata que a principios do século XX o Marqués de la Vega-Inclán e o arquitecto
Eladio Laredo retomaron os traballos, devolvendo á Sinagoga o seu primitivo
esplendor.
Por último, nos anos 60 realízanse as últimas remodelacións
para poñer en marcha o actual museo. O seu estado de conservación é excelente,
pois só hai dúas sinagogas en España en tan bo estado.
Arte mudéxar
A arte mudéxar é un estilo artístico que se desenvolve nos
reinos cristiáns recentemente
reconquistados da península ibérica, pero que incorpora influencias,
elementos ou materiais de estilo hispano-musulmán. É a consecuencia directa da
convivencia existente entre os grupos culturais da España medieval, tratándose
dun fenómeno exclusivamente hispánico que ten lugar entre os séculos XII e XVI, como unión das correntes artísticas cristiás (románicas, góticas e
renacentistas) e musulmás da época, e que se converte no punto de conexión
entre as culturas cristiás e o islam. Non é un estilo artístico unitario, senón
que posúe características peculiares en cada rexión, entre as que destacan o
mudéxar toledano, leonés, aragonés e andaluz. Unha das características que toma
da arte islámico, á parte da decoración, é a falta dunha técnica arquitectónica
desenvolvida. Acepta o arco pero sen empregalo como solución construtiva, senón
como medida decorativa.
Mudéxar toledano
Despois da conquista de Toledo, os artistas musulmáns que
quedan traballando na devandita cidade repiten inicialmente os modelos
cordobeses e os do período Taifa, pero pronto se verán influenciados pola
arte almorávide e o almohade ata o punto que van fusionalos nun
estilo propio. Destacan neste período as
yeserías da sinagoga de Santa María a Branca. Xeserías toledanas apártanse das granadinas
do século XIII: Os artistas granadinos
vanse esquecendo dos fondos compactos
formados polas follas digitadas. As xeserías toledanas de factura máis grosa,
locen ritmos, flora e animais islámicos do século X e XI.
Nesta sinagoga utilízanse os arcos oxivais de ferradura, o que demostra esa
unión entre os cristiáns e o islámico. De igual maneira, que na parte inferior
da sinagoga están os muros espidos e todo o resto cunha profusa decoración, é unha mestura entre a
sobriedade xudea e a obsesión polo horror vacui dos árabes.
A sinagoga caracterízase principalmente polo contraste provocado pola austeridade do exterior do edificio e a abundante decoración interior. Con todo, creo que ten un equilibrio bastante conseguido ao mesturar todas as características anteriormente citadas. É un edificio sinxelo, que destaca pola súa harmonía entre a horizontalidade e a verticalidade, xa que non destaca ningunha.
No hay comentarios:
Publicar un comentario